دولت الکترونیک دولتی است که تمام کارهای آن بر اساس قانون خاصی انجام خواهد شد و اغلب این کارها هم بای به صورت سیستمی و الکترونیکی باشد. بیمه نامه الکترونیکی هم یکی از همین مزایای روی کار آمدن دولت الکترونیک خواهد بود. علاوه بر آن باید در سایر رشته‌ها هم این عوامل پیگیری شود، به عنوان مثال دولت الکترونیک باید توانایی خود را برای وزارت بهداشت و سیستماتیک شدن تمامی امور نیز به نمایش بگذارد. اما معمولا این شیوه نیاز جدی به آموزش دارد و فعالیتی زمان بر خواهد بود. در نتیجه اگر در هر رشته‌ای رخ دهد یکی از بزرگترین افتخارات برای دولت الکترونیک است. این بار این موفقیت زمینه بیمه نامه الکترونیکی برای بیمه شخ ثالث رخ خواهد داد.

الزام وجود بیمه نامه الکترونیکی

بیمه شخص ثالث و بیمه‌های درمانی یکی از مهمترین بیمه‌های پرطرفدار در ایران محسوب می‌شوند که تقاضا برای آنها بالا است. در نتیجه صف‌های طولانی و ساعت‌ها وقت گذرانی می‌تواند برای مردم مشکل ساز شود و آنها را از کار و زندگی بیاندازد. این موضوع با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث اجباری هم می‌باشد، توسط مردم به جد پیگیری خواهد شد و قصوری در کار آن نخواهد بود. در نتیجه باید بیمه نامه الکترونیکی به وجود می آمد تا مردم از این گرفتاری‎هایی که امروزه گریبان گیر آن هستند رهایی یابند.

اما شاید یکی از سؤال‎های شما این باید که بیمه نامه الکترونیکی چگونه پدید خواهد آمد؟ برای آنکه صدور بیمه نامه شما به صورت الکترونیکی باشد نیاز است تا کارت هوشمندی همانند کارت هوشمند سوخت در نظر گرفته شود. یکی از مزایای این کارت هوشمند بیمه شخص ثالث این است که در معابر به راحتی به پلیس ارائه خواهد شد و پلیس در خصوص استعلام از تاریخ بیمه نامه فرد به خوبی اطلاع خواهد داشت. همچنین در زمان متقاضی صرفه جویی خواهد شد. این مزایا در حالیتی که بیمه شخص ثالث به صورت غیر سیستماتیک وجود داشت مشاهده نمی‌شد، اما در چنین شرایطی به خوبی اتفاق خواهد افتاد.

بیمه نامه الکترونیکی در رابطه با بیمه شخص ثالث

افرادی که دارای خودرو هستند نیازی به مراجعه برای شعب مختلف ندارند. بلکه به صورت کاملا اینترنتی و الکترونیکی می‎توانند در سایتی که بعدها اعلام خواهد شد برای بیمه نامه الکترونیکی اقدام به خرید نمایند. این خرید و پرداخت مبلغ آن همان لحظه انجام خواهد شد و بلافاصله بیمه نامه الکترونیکی شخص ثالث شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت. سرعتی که این بیمه نامه دارد، برای بیمه نامه‎ای که نیاز به مراجعه حضوری می‎باشد وجود ندارد. پس این اقدام در دولت الکترونیک و زیرسخت‎های ضروری که برای اجرایی شدن آن نیاز می‎باشد، شایان تقدیر است. ورقه‎ای بودن بیمه نامه شخص ثالث نسبت به یک کارت هوشمند و انجام کارهای اینترنتی برای کارکنان هم راحت تر خواهد بود و از زمان آنها برای انجام کار می‎کاهد، در نتیجه برخورد با مشتری هم بهتر می‎شود.

آیا بیمه نامه الکترونیکی باعث تعطیلی نمایندگی‎های بیمه می‎شود؟

زمانی که بیمه نامه الکترونیکی بر سر کار بیاید، عملا بسیاری از نمایندگی‌هایی که تنها به این علت بر سر کار قرار داشتند بیکار خواهند شد و این موضوع می‌تواند یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه فعالیت شرکت‌های مختلف باشد. در مقابل این موضوع همچنین کاهش هزینه‎های خدماتی صورت گرفته و همچنین کم شدن ضررها و مدیریت ریسک هم اضافه خواهد شد.

اما شاید نمایندگی‎هایی که کار آنها روبه تعطیلی خواهد رفت موجی از اعتراض را به دنبال داشته باشد. دخالت و اعتراض نمایندگی‎هایی که در حدود پنجاه درصد از حقوق آنها کاهش خواهد یافت می‎تواند برای ادامه راه صدور بیمه نامه الکترونیکی مشکل ساز شود.

اما بیمه مرکزی و شرکت‎هایی که نمایندگی‎های آنها در سرتاسر کشور پراکنده شده‎اند باید تدابیری را در این زمینه بیاندیشند. زیرا با چنین شرایطی قطعا بیمه نامه الکترونیکی هم به طرح‎های متوقف شده خواهد پیوست. پس شرکت‎ها و بیمه مرکزی می‎توانند نمایندگی‎های بیمه را قدرتمندتر از گذشته کنند و اگر رشته‎های دیگری را به فروش می‎رسانند پاداش آنها را بیشتر کرده تا حدودی که به حقوق کنونی آنها نزدیک شود.

در این صورت برای آنها فرقی ندارد که بیمه شخص ثالث به صورت بیمه نامه الکترونیکی باشد یا به صورت بیمه نامه معمولی. پس زمانی که یکی از کارها در شرکت‎های بیمه‎ای کاهش پیدا می‌کند باید در کارهای دیگر افزایش را تجربه نمود تا کاهش پیش آمده از یاد برود.