بیمه مهندسی یکی از زیر مجموعه های بیمه است که در ان هدف تامین مالی جامع برای موارد بیمه شده میباشد.بیمه های “تمام خطر” مهندسی یکی از زیر مجموعه های بیمه اموال میباشد که پوشش ان برای پروژه های درحال ساخت یا تاسیسات درحال بهره برداری است به علاوه ماشین آلات و تجهیزات فنی را نیز تحت پوشش می دهد.

در برخی از انواع بیمه های مهندسی (تمام خطر) دامنه پوشش به جبران خسارات طبیعی و غیرطبیعی نیز گسترش می یابد. از انواع بسیار متداول بيمه های مهندسی می توان به بیمه تمام خطر پیمانکاران (C.A.R)، بیمه تمام خطر نصب (E.A.R)، بیمه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاران (C.P.M)، بیمه شکست ماشین آلات (M.B)، بیمه تجهیزات الکترونیکی (E.E) و بیمه سازه های تکمیل شده ساختمانی(C.E.C.R)  اشاره نمود .

بیمه مهندسی چیست

تاریخچه بیمه مهندسی

تاریخچه بیمه مهندسی :

در اواسط قرن نوزدهم بعد از انقلاب صنعتی با افزایش استفاده از دیگ های بخار در بخش صنعت انگلستان و بروز انفجار هایی که موجب صدمات و خسارتان مالی و جانی بسیاری شد. تعداد ی از استفاده کنندگان دیگهای بخار در سال 1854 میلادی در شهر منچستر (انگلستان) به بررسی راه های پیشگیری انفجار و کاهش اثرات زین اور ان شدند تا در نهایت منجر به تاسیس اولین شرکت بیمه مهندسی به نام شرکت دیگه های بخار در سال 1854 میلادی گردید. در دیگر کشور های اورپایی مانند سوییس و المان بیمه های مهندسی همراه با بیمه شکست ماشین آلات در سال 1900 میلادی شروع به کار کرد.

تاریخچه بیمه مهندسی در ایران

در اوایل دهه ی 50 در سال 1340 با همکاری چندین شرکت  که مهم ترین آن شرکت بیمه اتکایی مونیخ ری (Munich RE)  که یکی از معتبر ترین شرکت های بیمه اتکایی در دنیا محسوب میشود شروع به کار کرد. به طوری در حال حاضر  بیمه نامه های ایران نسخه ترجمه شده بیمه نامه این شرکت میباشد.

انواع بیمه نامه های مهندسی:

1- بیمه تمام خطر پیمانکاران ( Contractors’ All Risks)

در این نوع بیمه نامه خسارتات فیزیکی غیر قابل پیش بینی ناشی از حادثه مطابق با شرایط عمومی در طرح های عمرانی و ساختمانی مانند انواع پروژه های احداث و ساخت و ساز واحد های مسکونی ، تجازی ، راه آهن ، فرودگاه ، جاده ، پل ، سد ، کارخانه جات و نیروگاه ها ، شبکه های فاضلاب و غیره تحت پوشش قرار می گیرند. زمان بیمه نامه از زمان تخلیه مصالح در محل پیاده سازی پروژه  شروع شده و تا اتمام و تحویل کار به کارفرما ادامه دارد. علاوه بر این یک دوره نگهداری نیز مطابق پیمان بسته شده بین طرفین پس از اتمام عملیات اجرایی پروژه تحت پوشش قرار میگرد.

تحت این بیمه نامه ساختمان های موقت ، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی ، اموال مجاور و مسولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث نیز میتوان تحت پوشش قرار گیرد.

بیمه مهندسی چیست

2- بیمه تمام خطر نصب ( Erection All Risks insurance)

در این نوع بیمه نامه خسارتات فیزیکی غیر قابل پیش بینی ناشی از حادثه مطابق با شرایط عمومی در عملیات نصب ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی ، تولیدی و خدماتی از قبیل توربین ها ، ژنراتورها ، دیگ های بخار ، کمپرسورها ، موتورهای درون سوز ،ترانسفورماتورها،  مبدل ها ، ماشین ابزار، همچنین دستگاه های چاپ و ماشین آلات کاغذسازی و نساجی، خطوط هوایی انتقال نیرو، خطوط لوله، مخازن و پل های فلزی تحت پوشش قرار می گیرد. پوشش بیمه ای از  زمان  تخلیه  تجهیزات  و  ماشین آلات در محل اجرای طرح آغاز و در کلیه مراحل نصب، آزمایش و راه اندازی و نگهداری ادامه دارد. پوشش مسئولیت مدنی درقبال اشخاص ثالث نیز در بخش دو این بیمه نامه پیش بینی شده است.

بیمه مهندسی چیست

3- بیمه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاران ( Contractors’ Plant & Machinery insurance)

این نوع بیمه نامه مناسب ماشین آلات و تجهیزاتی است که برای کار در پروژه ها مورد استفاده قرار میگیرند. این بیمه نامه انها را در مقابل کلیه خسارت های احتمالی و غیر قابل پیش بینی (با منشاء بیرونی مطابق) با شرایط عمومی تحت پوشش قرار میدهد.برای مثال می توان از ماشین آلات ساختمانی- راهسازی مانند لودر، بولدوزر، گریدر، بیل مکانیکی، غلطک، تاورکرین و جرثقیل نام برد. این نوع بیمه از انواع بیمه های تمام خطر می باشد ، همچنین اموال مجاور و مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث در این بیمه نامه قابل پوشش می باشد .

بیمه مهندسی چیست

4- بیمه شکست ماشین آلات (Machinery Breakdown insurance)

طبق شرایط این نوع بیمه نامه های کارخانه جات و موسسات میتوانند ماشین آلات، تاسیسات و تجهیزات مکانیکی و دستگاه های خود را در مقابل هرگونه زیان و خسارت فیزیکی ناگهانی و غیرقابل پیش بینی وارده به مورد بیمه و همچنین خسارات ناشی از مواد یا قطعات معیوب، انجام غیرصحیح کار، عدم مهارت، بی دقتی، کمبود آب در دیگ های بخار، انفجار فیزیکی ، از هم جدا شدن اجزاء در اثر نیروی گریز از مرکز، اتصال کوتاه، طوفان و… بیمه نمایند . اموال مجاور و مسئولیت در قبال اشخاص ثالث نیز در این بیمه نامه قابل پوشش می باشد .

بیمه مهندسی چیست

5- بیمه تجهیزات الکترونیکی ( Electronic Equipment insurance)

بیمه تجهیزات الکترونیکی یک نوع پوششمخصوص برای دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی ماننده لوازم پزشکی و آزمایشگاهی، کامپیوتر و سيستم هاي داده پردازي، تجهيزات ارتباط از راه دور انواع ماشين هاي اداری و …  می باشد. این بیمه نامه خسارات وارده به انواع تجهیزات الکتریکی به هر علت بجز عللی که صراحتاً در شرایط عمومی بیمه نامه استثناء شده است را جبران می نماید.

خطرات حاصل از تصادم ، سقوط ، جابجایی ، آتش سوزی ، زلزله ، طوفان ، سیل و… تحت پوشش این بیمه نامه قرار دارد .

بیمه مهندسی چیست

6- بیمه ریسک های تکمیل شده ساختمانی (Civil Engineering Completed Risks insurance)

صاحبان و متصدیان سازه های مهندسی اغلب خواهان پوشش جامع برای جبران خسارت های وارده پس از  تکمیل سازه و شروع بهره برداری از آن هستند . لذا ارائه بیمه نامه هایی مانند بیمه سازه های تکمیل شده می تواند نیاز این گروه از بیمه گذاران را برطرف سازد.

خطراتی مانند سیل، زلزله، طوفان ، آتش سوزی ، یخبندان و … به موجب این بیمه تحت پوشش قرار می گیرند. سازه های زیر را می توان تحت پوشش این بیمه نامه  قرار داد : راه ها ، اسکله ها ، تعمیرگاه کشتی ، باندهای فرودگاه ، دکل های انتقال نیرو ، پل ها ، تونل ها، کانالها، شبکه آبیاری و زهکشی، سدها، مخازن آب، سیستم فاضلاب و…

اموال مجاور و مسئولیت در قبال اشخاص ثالث نیز در این بیمه نامه قابل پوشش می باشد .

انواع دیگر بیمه نامه های مهندسی به صورت خلاصه:

بیمه های دوره احداث (Construction):

– بیمه تمام خطر پیمانکاران
– بیمه تمام خطر نصب

 

بیمه‌های دوره بهره‌برداری(Operation) :

– بیمه نامه ماشین آلات پیمانکاری
– بیمه نامه سازه های تکمیل شده
– بیمه فساد کالا (محصول) یا بیمه فساد کالا در سردخانه
– بیمه تجهیزات الکترونیک
– بیمه نامه شکست ماشین آلات
– بیمه نامه عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات
– بيمه تضمين كيفيت ساختمان (بيمه نامه عيوب اساسي و پنهان ساختمان)