شاید بسیاری از ما تنها در خصوص بیمه‎هایی همچون بیمه شخص ثالث و بیمه درمان اطلاع داشته باشیم و همین امر موجب شده تا رشته‎های بیمه‎ای زیادی همچون بیمه مسئولیت مورد غفلت واقع شوند. این خود یکی از مهمترین ارکانی است که شرکت‎های بیمه‎ای باید به آن بپردازند و در زمانی که لازم می‎بینند در خصوص آن برای مشتریان خود توضیحات جامع و کاملی را ارائه دهند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با مهمترین دلایل عدم پیشرفت در بیمه مسئولیت آشنا کنیم.

 

1: قیمت های نامتناسب با خسارت های بیمه مسئولیت

همانطور که می‎دانید این روزها بازار بیمه‎ای در کشور به یک تجارت بیمه‎ای تبدیل شده و هر که نرخ کمتری را ارائه دهد، قطعا از مشتریان بیشتری هم برخوردار خواهد بود. اما آیا چنین شرایطی برای بیمه‎هایی که میزان خسارت آنها بسیار زیاد است کار عاقلانه ای خواهد بود؟؟ رقابت در صنعت بیمه باید شکل و رنگی دیگر به خود بگیرد تا بتوان از خطرات احتمالی در این راستا جلوگیری کرد.

بیمه مسئولیت و بررسی دلایل عدم پیشرفت آن

قیمت‎ها باید با بررسی تمام سود و زیان‎ها بر اساس قوانین و به صورت فنی محاسبه شوند که قطعا چندین برابر قیمت فعلی خواهد بود. اما همین قیمت فعلی هم برای همه شرکت‎ها به یک قیمت نیست و در برخی بیشتر و در برخی کمتر است. قطعا یکی از دلایل عدم پیشرفت در بیمه مسئولیت تعداد زیاد بیمه شدگان با قیمت‎های غیر واقعی و کم اما با جبران خسارت‎های بسیار بزرگ خواهد بود.

 

2: عدم فرهنگ سازی در رابطه با اهمیت بیمه مسئولیت

همانطور که بیمه‎هایی همانند درمان، بیمه شخص ثالث در یک جامعه به نوعی اجباری تلقی می‎شوند و هر فردی برای کاهش هزینه‎های خود و برای دارا بودن به یک آینده بی دغدغه آنها را برای خود ضروری می‎داند. بیمه مسئولیت هم در رابطه با مشاغلی که در طول زندگی به آنها مشغول هستیم، همین شرایط را دارا می‎باشد. مشاغل سختی همچون کار پر خطر پزشکی باید دارای بیمه مسئولیت باشد.

بیمه مسئولیت و بررسی دلایل عدم پیشرفت آن

همچنین مشاغلی که فرد در خطر است همانند مهندسی، کار کارفرمایی کارگران ساختمانی و. . . همه و همه نیازمند یک بیمه به نام بیمه مهندسی می‎باشند. پس همانطور که از خودرو ، جان و مال خود محافظت می‎کنیم باید بتوانیم از جان و مال خود در زمان فعالیت های کاری هم محافظت نماییم تا بعدها خسارت‎های زیادی را متحمل نشویم. به عنوان مثال اگر بر اثر قصور پزشکی فردی فوت کند، آن پزشک است که باید دیه بیمار را بپردازد و قطعا این دیه قیمت کمی ندارد. پس گام دوم برای آنکه بتوان شاهد پیشرفت بیمه مسئولیت بود توجه به امر فرهنگ سازی خواهد بود.

 

3: توجه به بحران های مالی ناشی از پرداخت خسارت

بیمه مسئولیت بیمه‎ای است که با یک هزینه متوسط برای فرد می‌تواند ضرری چندین برابری را بپردازد، قطعا اگر در بین ده فردی که در یک نمایندگی بیمه شده‎اند و هزینه خود را پرداخت نموده‎اند، تنها یک یا دو نفر آنها دچار خسارت شوند، این میزان هزینه از حق بیمه همه افراد بالاتر که می‎زند هیچ، بلکه درصد زیادی را شرکت بیمه‎ای خود باید بپردازد که به نفع هیچ یک از افراد نیست.

بیمه مسئولیت و بررسی دلایل عدم پیشرفت آن

شرکت‎های بیمه زیادی در سطح دنیا وجود دارند که تنها به علت قبول پرداخت خسارت‎های بیمه مسئولیت به ورشکستگی دچار شده‎اند و حتی تا سالیان درازی پس از ورشکستگی خود هنوز هم در پی پرداخت خسارت‎ها هستند. این وظیفه بر دوش شرکت بیمه‎ای وجود دارد و در زمان عقد قراردادها، دریافت قیمت واقعی بیمه مسئولیت می‎تواند درصد زیادی از این بحران‎های مالی را جبران نماید.

 

4: مشکل طولانی مدت بودن بیمه مسئولیت

اغلب بیمه‎هایی که ما با آنها روبه رو هستیم، معمولا تاریخ انقضایی دارند که برخی از آنها یک ساله و برخی دیگر به تعداد سالهای زیادی انتخاب می‎شوند. بیمه شده هم تمامی این هزینه‎ها را پرداخت خواهد کرد. اما پس از اتمام تاریخ دیگر شرکت بیمه هیچ تعهدی ندارد و باید این بیمه نامه‎ها تمدید شوند. اما در خصوص بیمه مسئولیت ما هیچگاه با این روند مواجه نیستیم. زیرا شرایط متفاوت می‎باشد.

بیمه مسئولیت و بررسی دلایل عدم پیشرفت آن

بیمه مسئولیت مدت زمان بسیار طولانی تری را نسبت به بیمه‎های اولیه برای خود محق می‎داند و در عین حال پولی که در ابتدا دریافت شده با تورم و . . . که در زمان پرداخت خسارت رخ می‎دهد قابل مقایسه نخواهند بود. بنابراین اگر شرکتی می‎داند که نمی‎تواند در سالهای آتی این خسارت‌ها را پرداخت کند و توانایی مالی زیادی ندارد، بهتر است که بیمه مسئولیت را برای شرکت خود در نظر نگیرد. زیرا تنها ضرر را تجربه خواهد نمود.

 

5: آیا بیمه مسئولیت سودده خواهد بود؟؟؟

پاسخ به این سرال کمی سخت است و تنها در صورتی که بتوان مشکلات ذکر شده را حل کرد، امکان تحقق آن وجود دارد. اما در کنار محقق شدن چنین شرایطی نیاز است تا تمام افرادی که وظیفه فروش بیمه را بر عهده دارند اولا قیمت‎ها را واقعی کنند، زیرا بحث پرداخت خسارت تنها به یک سال آینده باز نمی‎گردد و سالهای زیادی را در پیش دارند و دوما توضیحات خوب و کاملی در خصوص مزایای استفاده از این بیمه خواهد بود.

همه جا شبکه فروش باید بتواند میزان متقاضی برای این رشته بیمه‎ای را افزایش دهد. در این صورت با قیمت واقعی احتمال سودده بودن آن دور از انتظار نخواهد بود و در آینده‎ای شاید دور و شاید هم نزدیک محقق خواهد شد.