بیمه سلامت بیمه‎ای است که از بدهی‎های زیاد و عدم دریافت مطالبات خود در رنج است و امید دارد تا در آینده‎ای نزدیک تغییراتی در این رابطه حاصل شود.

بیمه سلامت، کم قدمت اما کارا

یکی از بیمه‎های همگانی در کشور ما که معمولا افراد فاقد بیمه را با هزینه‎ای کم تحت پوشش خود قرار می‎دهد بیمه‎ای است که از آن به عنوان بیمه سلامت یاد می‌شود و در دولت یازدهم پایه گذاری شده است. این بیمه از زمان شروع فعالیت‌های خود با معضلاتی نیز روبه رو بود. هر نوع بیمه‌ای در داخل کشور با معضلات مالی روبه رو است. بخصوص بیمه سلامت که محل تأمین اعتبارات آن از سوی مردم نیست و دولت باید این کار را انجام دهد.

بیمه سلامت و پرداخت از بودجه

معمولا بیمارستان‎ها و دانشگاه‎ها و مراکزی که بیمه سلامت را به عنوان بیمه‎های مورد پذیرش خود می‎دانند تا زمانی که در ازای ارائه خدمت خود مبلغ مورد نظر را دریافت نمایند به انجام خدمات خواهند پرداخت. در غیر این صورت به دلیل نبود هزینه‎های لازم برای تأمین تجهیزات، داروها و دستمزد پزشکان و پیراپزشکان با مشکلاتی همراه خواهند شد. بنابراین ترجیح می‎دهند تا به ارائه خدمت نپردازند.

بیمه سلامت و پرداخت از بودجه

بودجه بیمه سلامت

همه ساله برای آنکه بیمه سلامت بتواند بدهی‎های عقب افتاده ی خود را به موقع پرداخت نماید و همواره به جلب رضایت خدمت دهندگان نیز بپردازد، بودجه‎ای از سوی دولت تعیین خواهد شد. این بودجه می‎تواند گره از مشکلات بسیاری در این حوزه باز کند.

در سال جاری با بودجه‎ای که در ابتدای سال اختصاص داده می‎شود بدهی‎های بیمه سلامت تا پایان سال گذشته و درصدی از بدهی‎های مربوط به دارو نیز تا تیرماه به اتمام می‎رسد. اما برای سایر بدهی‎ها نیاز به بودجه‎ای جدید می‎باشد. این بودجه در سال 97 مشخص خواهد شد.

سهم بودجه‎ای بیمه سلامت نباید کمتر از سالهای گذشته باشد. زیرا در این صورت مشکلات بزرگتری در راه خواهد بود و این سازمان بزرگ برای تأمین نیازهای خود مجبور خواهد بود تا درصدی از خدمات را کاهش دهد یا از مردم دریافت کند. تاکنون خوشبختانه هیچ یک از خدمات از سبد خدمتی این بیمه حذف نشده و امید داریم که در سال آینده هم همین روند ادامه دار شود.

بیمه سلامت و پرداخت از بودجه

بیمه‎های رایگان برای مردم با شرایط سخت مالی و همچنین در مناطق محروم ادامه دار خواهد بود. اما اگر شرایط لازم بری تحقق اهداف و تأمین بدهی‎ها امکان پذیر نباشد قطعا باید تغییراتی در روند بیمه‎ای سایر افراد در نظر گرفته شود. هزینه‎های بسیار زیادی برای درمان و همچنین تأمین داروها وجود دارد اما آیا با یک مدیریت صحیح در میزان هزینه‎ها این مشکل به پایان نخواهد رسید؟

بررسی‎های دقیق نشان می‎دهد که برخی از مردم همزمان از بخش خصوصی و دولتی در حال دریافت خدمات هستند که باید در خصوص بیمه سلامت این تغییرات اصلاح شود.

منبع:

ریسک نیوز