بیمه سلامت یکی از نهادهای بیمه‎ای کمکی در ایران می‎باشد که با طرح تحول نظام سلامت این ارگان بیمه‎ای هم تعداد زیادی از طرفداران خود را جذب نمود و در همین راستا توانست درصد زیادی از اقشار جامعه را که از بیمه برخوردار نبودند بسیار راضی نگه دارد.

طرح تحول نظام سلامت قصد داشت تا این کار را به خوبی تداوم ببخشد، اما گویا این مهم رخ نداد و در همین مرحله باقی ماند. در حقیقت این بیمه باید از سوی دولت تأمین اعتبار شود. اما این روزها در این اعتبار به مشکلات زیادی برخورده است. این بار بحران دارویی هم به بدهی‌های بیمه اضافه شده که نیازمند پیگیری‌های ثمربخشی می‌باشد.

خدمات بیمه سلامت در بحران دارویی

بیمه سلامت درصد زیادی از افراد جامعه را که بدون بیمه می‌باشند تحت پوشش خود قرار داده و موجب شده تا همه مردم به یک میزان از تخفیفات بیمه‌ای برخوردار شوند. اما گویا این تخفیف‌ها تا حدی زیاد بوده که هیچ یکی از آنها نتوانستند به تأمین بپردازند و همین امر باعث مشکلاتی برای بیمه‌ها به خصوص بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت شده است. اما از طرفی دیگر می‌توان به موضوع بدهی‌های بیمه سلامت هم اشاره نمود که موجب شده تا مراکز ارائه دهنده خدمت نیز از انجام خدمات آنها منصرف شوند.

علاوه بر بدهی‌هایی که برای مراکز درمانی و دولتی وجود دارد، این بدهی‌ها به داروخانه و شرکت‌های دارویی که داروهای خاصی را تولید می‌کنند نیز بیش از آنها خواهد بود. در حقیقت درصد زیادی از مردم بیمه‌ها را برای خرید داروهای خود لازم می‌دانند و هزینه‌ها را به چنین ترتیبی کاهش می‌دهند. اما این بار داروخانه‌ها هم با مشکلاتی همراه شده‌اند که این مشکلات اگر حل نشود احتمالا بحران دارویی در کشور بیداد خواهد کرد. مسئولان تولید داروها را به اندازه زیادی کاهش می‌دهند و این امر به ضرر مردم است.

بیمه سلامت و بحران دارویی در کشور

چگونه با بحران دارویی مواجه می‎شویم؟

در حقیقت بحران دارویی زمانی رخ می‎دهد که کم کم تعداد تولید برخی از داروها توسط شرکت‎های مربوطه کاهش یابد. این تعداد کم به داروخانه‎ها هم منتقل می‎شود و دارویی که در گذشته در تمامی داروخانه‎ها موجود بود، هم اکنون تنها در درصدی از داروخانه‎ها یافت می‎شود و همان داروخانه‎ها هم با مشکل تجمع مردم روبه رو خواهند شد. این شرایط ممکن است حتی تا قطع تولید یک داروها هم پیش برود و ما مجبور باشیم داروهای خارجی را با هزینه‎های زیادی به ایران وارد کنیم.

توجه به بحران دارویی

بحران دارویی همچون تحریم‌ها نباید محال در نظر گرفته شود، بلکه باید به تهدیداتی که در این زمینه انجام خواهد شد توجه ویژه‌ای شود. زیرا این تهدیدات عملی خواهند شد. هم اکنون که تولید تنها درصدی از آنها توقف یافته باید به آن توجه داشته باشیم از این اتفاق فوق العاده بحرانی پیشگیری کنیم. بحران دارویی می‎تواند دچار ترس مردم از عدم تأمین داروهای مورد نیاز خود یا خانواده‎شان شود . پس باید مدیریت خوبی را برای حل این مشکل ترتیب دهیم و با مسائل مالی مقابله کنیم بدهی‎ها را تسویه کنیم تا پدیده‎ای به نام بحران دارویی باز هم گریبان گیر مردم ایران نشود.

سیستم درمانی ایران بسیار ساده اما با مشکلات زیادی از نظر مالی همراه می‎باشد. در ابتدا فرد مریض به بیمارستان یا مرکز درمانی که با یک سازمان بیمه‎ای یا چند سازمان بیمه‎ای قرارداد دارد، مراجعه خواهد کرد. پس از مراجعه مریض باید برای او داروهایی در بیمارستان تجویز شود، این داروها هم توسط بیمه پوشش داده می‎شوند و در نهایت به بیمارستان راه پیدا می‎کنند. در نهایت سازمان بیمه‎ای باید هزینه‎ها را پرداخت کند. با توجه به سرعت این پروژه پرداخت هم باید با سرعت صورت گیرد در حالی که اینگونه نیست و معمولا ماه‎ها بعد انجام خواهد شد.

از همین رو شرکت‎های دارویی درخواست دریافت هزینه‎هایی که برای این داروها و تولید آنها کرده‎اند دارند. در غیر این صورت تولید متوقف خواهد شد و بحران دارویی رخ خواهد داد. علاوه بر آن بیمارستان‌ها هم از بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت درخواست دارند تا هزینه عقب افتاده چند ماهه‎ای که باید پرداخت کنند را انجام دهند. در غیر این صورت هم کیفیت خدمات کاهش می‌یابد، هم ممکن است که شرایط بدتر از این شود.