در هر رشته و کاری ارتقای شغلی یکی از بزرگترین اهدافی است که یک کارمند می‌تواند برای آن تلاش کند، اما تأمین اجتماعی با این روند مشکل خواهد داشت.

بیمه تأمین اجتماعی و مشکل با ارتقای شغلی

بیمه‎ها می‎توانند بسیاری از مشکلات زیادی یک فرد بیمه شده را رفع کنند. اما برخلاف تصور می‌توان به این موضوع هم اشاره کرد که برای سازمان پرداخت کننده مشکلات بزرگتری هم وجود دارد. ارتقای شغلی معمولا با افزایش حقوق و مزایا برای فرد مقابل همراه خواهد بود. اما به همان نسبت می‎توان کمبود بودجه را برای سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفت که توانایی پرداخت آن را ندارد. پس هرچه شغل و جایگاه شما ارتقاء یابد مزایا بیشتر و حق پرداختی برای تأمین اجتماعی هم سنگین‎تر خواهد شد. به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی با این روند مخالفت می‎کند و دوست ندارد که همراه با ارتقاء، حقوق و مزایا تغییر پیدا کند.

تامین اجتماعی و معضل ارتقای شغلی

برخی از رده‎های شغلی هستند که میزان تغییر در حقوق و مزایای آنها بسیار بالا خواهد بود. این از نظر تأمین اجتماعی یعنی بزرگترین مسئله‎ای که باید به گونه‎ای با وجود کمبود اعتبارات آن را حل کند. مزایایی که به همان نسبت از حقوق یک کارمند هم کاهش خواهد یافت.

بیمه تأمین اجتماعی و مشکل با ارتقای شغلی

یکی از مشکلاتی که امروزه بیمه تأمین اجتماعی با آن دست و پنجه نرم می‌کند در رابطه با هزینه‌ها و حقوق‎های غیر واقعی است. فردی را در نظر بگیرید که در کارگاهی مشغول به کار و به عنوان کارگر بیمه شده است. حقوق تعیین شده برای او در دست کارفرما خواهد بود که معمولا حقوق را برای پرداخت حق بیمه کمتر از حقوق واقعی در نظر می‎گیرند. به همین دلیل میزان حق بیمه با مزایای موجود یکی نخواهد بود و در این بین بیمه تأمین اجتماعی نیز به مشکل برخواهد خورد.

به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی هم برای پرداخت مستمری‎های ماهیانه برای دوره بازنشستگی قانونی را در نظر گرفته است که بتواند از طریق این قانون به حق بیمه خوبی دست یابد. کارفرما برای آنکه بتواند حق بازنشستگی خوبی را برای کارگر خود در نظر داشته باشد مجبور است که در پنج سال آخر حق بیمه واقعی را که اغلب بالاتر از سالهای قبل می‎باشد برای پرداخت در نظر داشته باشد. با این روش و قانونی کردن آن سازمان تأمین اجتماعی امکان هر نوع سوء استفاده‎ای را از بین می‎برد. اما متأسفانه در برنامه ششم برای توسعه این قانون حذف شده ست.

بیمه تأمین اجتماعی و مشکل با ارتقای شغلی

میزان دریافتی‎ها در ارتقای شغلی

معمولا ارتقای شغلی حقوق و مزایا در کار به چند دسته تقسیم خواهد شد. برخی از افراد هستند که به دلیل نوع کار آنها این حقوق و مزایا از سوی دولت در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین به صورت سالانه افزایش حقوقی برای آنها در نظر گرفته می شود که بر همان اساس میزان حق بیمه‎ها هم افزایش خواهد یافت. دسته بعدی افرادی هستند که معمولا حقوق آنها بر اساس نوع قرار داد کاری تعیین خواهد شد. برخی از آنها قرارداد جدید دارند که به صورت دائم است، برخی دیگر قراردادن با مدت معین و برخی دیگر قرارداد کار معین دارند. در هریک از آنها حقوق و مزایا متفاوت است و در قرار داد جدید ذکر می‌شود. حتی ارتقای شغلی هم وجود دارد که سازمان تأمین اجتماعی باید این ارتقای شغلی را بپذیرد و آن را مورد بررسی خود قرار دهد.

نظر شما درباره بیمه تأمین اجتماعی و مشکل با ارتقای شغلی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز