با وجود آنکه فرهنگ بیمه در کشور دیده نمی‎شود اما بیمه باربری رشد خوبی داشته. به همین دلیل نیاز است تا توجه بیشتری به این رشته از بیمه انجام شود. به معنای آن که سیستمی برای مدیریت بیمه باربری در نظر گرفته شود تا از تقلب در این حوزه جلوگیری و همچنین بر امنیت حرکت تا مقصد افزوده شود. به چنین ترتیبی می‎توان به رضایت مشتریان و افزایش تعداد آنها امیدوار بود. اما اینکه نرم افزار یا سیستمی برای مدیریت بیمه باربری در نظر گرفته شود، نیازمند یک حرکت دسته جمعی در بین کلیه شرکت‌های بیمه است.

وجود سیستم مدیریتی، نیاز اول

اگر شرکت‎های بیمه در سایر جهان را با ایران مقایسه کنیم، در خواهیم یافت که یکی از مهمترین دلایل پیشرفت آنها در زمینه بیمه باربری و سایر رشته‎های بیمه، سیستم مدیریتی است که به صورت کاملا جامع در بین شرکت‎ها وجود دارد. با استفاده از این سیستم‎ها و تکنولوژی‎های بروز هم مشکلات رفع و هم سرعت کار بالاتر خواهد رفت. به صورت کلی مدیریت الکترونیکی و پیگیری کارها با نرم‎افزارهای مخصوص به دلیل عدم وجود دانش کافی در هر ارگانی با مشکل رو به رو است و یکی از دلایلی که هنوز در تمام ادارات سیستم یکپارچه الکترونیکی راه اندازی نشده، همین امر می‎باشد.

انتقال از طریق دریاها

یکی از بزرگترین مناطقی که در آن صادرات و واردات صورت می‎گیرد، اسکله‎ها در دریا می‎باشند. زیرا امکان انتقال بارهای زیاد از این طریق میسر است. اما دریا هم همچون هر راه دیگر با خطرات مختلف خود همراه است. ممکن است در نتیجه در اثر یک اتفاق، سرمایه‎های عظیمی از کشورها وارد کننده و صادرکننده از دست برود. در نتیجه وجود بیمه باربری می‎تواند به بسیاری از این خطرات نه بگوید و بارها را در برابر آنها بیمه کند.

بیمه باربری

در هر شرکت بیمه باید توضیحات کاملی در خصوص اهمیت و شرایط و مزایای بیمه باربری در نظر گرفته شود.
قوانین جهانی برای بیمه باربری و حمل و نقل دریایی وجود دارد که برخی از آن قوانین تمام خسارتی که به کالا وارد می‎شود را تمام وکمال بر عهده شرکت بیمه قرار داده، اما برای این نوع بیمه‎ها باید هزینه زیادی هم پرداخت شود که تنها عده اندکی این هزینه‎ها را پرداخت خواهند کرد.

مشکلات صنعت بیمه باربری

مهمترین مشکلی که در صنعت بیمه باربری وجود دارد، نبود دانش کافی در این زمینه است. هر کاری نیازمند فرد ماهر و با تخصص خود می‎باشد، حتی افرادی که تخصص ندارند پس از طی یک دوره تقریبا طولانی مدت تمام زوایای کار را آموزش می‎بینند. اما در زمینه فروش بیمه‎ها، به خصوص بیمه باربری چنین قانونی وجود ندارد و به همین دلیل هر فردی نمی‎تواند آمار فروش خود را بالا ببرد. تنها افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند پا در این عرصه می‎گذارند. در زمینه بیمه باربری هم شرکت‎های اندکی وجود دارند که از پایه کار را آغاز کنند.

تحریم‎ها یکی از سدهایی بودند که بر روی صنعت بیمه هم به شکل محسوسی تأثیر خود را گذاشتند. زیرا بانک‎ها پس از تحریم از همکاری خود با بیمه‎ها تا حدود زیادی فاصله گرفتند و همین امر موجب شد تا بیمه‎ای همچون بیمه باربری با مشکل روبه رو شود. اگر در ایران سیستم جامع، دانش کافی و همکاری بانک‎ها با صنعت بیمه همراه باشد، بیمه باربری هم بیش از پیش به رشد و شکوفایی خواهد رسید.