همانطور که می دانید چند سالی بود که تحریم های موجود علیه ایران ، چرخه ی اقتصادی کشور ما را با مشکل روبه رو ساخت. علاوه بر آثار سوئی که بر روی تولید کشور نهاد ، این آثار حتی به بیمه ها ، بخصوص بیمه ی اتکایی هم سرایت کرد و این بیمه را به مشکل مواجه کرد به گونه ای که مخاطبان این نوع بیمه کمی از آن دور شدند. در نتیجه این تحریم ها حتی بر روی مخاطبان خارجی هم تأثیر گذاشته و آنها را ناامید کرده و سپس این بیمه اتکایی در داخل خود کشور نگه داشته شد.

همانطور که از نام بیمه اتکایی مشخص است ، این بیمه به زمانی تعلق دارد که شما نیاز به یک تکیه گاه قوی دارید. معمولا تکیه گاه در زمانی مورد نیاز شما خواهد بود که هیچ کاری از دست شما بر نیامده و توان مالی شما بسیار پایین تر از آنچه است که شما ضرر کرده اید. در اینجا نقش بیمه اتکایی بسیار پررنگ خواهد بود. با تکیه بر آن درصد زیادی از ضرر شما رفع خواهد شد. این روز همان روزی است که شما برای آن پس انداز می کردید. در واقع بیمه اتکایی نوعی پس از انداز سرمایه در زمانی است که شما به آن نیاز دارید.

اما جالب است بدانید که خود همین شرکت های بیمه ای هم باید تحت پوشش بیمه ی اتکایی باشند. زیرا آینده خبر نمی کند. ممکن است بیمه هایی که برای یک شرکت سودی به همراه دارند مشتری زیادی نداشته باشد اما بیمه هایی که سود چندانی ندارد با مشتری های زیادی روبه رو شود. این یعنی ضرر . . . یعنی پول زیادی باید از دست شرکت بیمه ای خارج شود اما سرمایه ی به دست آمده اندک است. در این زمان بیمه اتکایی نقش یک حامی را برای آن شرکت دارد و خسارت هایی که باید پرداخت شود را می پردازد. این خسارت ها به دلیل توان کم مالی شرکت مزبور از طرف خود شرکت قابل پرداخت نبود و اگر بیمه اتکایی وجود نداشت این شرکت یک شرکت بی ذخیره ی مالی و ورشکسته به حساب می آمد.

بیمه اتکایی

این شرکت ها اغلب شرکت های بیمه ی خصوصی هستند که با یک سرمایه ی اولیه به روی کار می آید اما در اواسط کار باز می ماند و دیگر نمی تواند به ادامه ی کار بپردازد. به نوعی از زمانی که بیمه در ایاران شروع به کار کرد نام بیمه اتکایی هم بر سر زبانها افتاد و تاکنون بسیاری از شرکت ها با این بیمه سرپا شدند و به کار خود ادامه دادند. زیرا این بحران های مالی در یک مقطع زمانی رخ می دهد و ممکن است که آن شرکت پس از مدت زمان کمی بتواند میزان سرمایه را فراهم کند.

این بیمه اتکایی همچنین شامل شرکت های خارجی که قصد سرمایه گذاری در داخل ایران را دارند نیز می شود. این شرکت ها باید به یک نحوی خسارات احتمالی را با یک ترفندی جبران کنند. یکی از آن راهها بیمه اتکایی است. مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه ها به صاحبان این شرکت ها داده می شود تا پس از بررسی یکی از آنها را انتخاب کنند. این موضوع برای این مطرح می شود که شاید در آینده ، شرکت مذکور دچار بحران مالی و ضررات مختلف شود . این ضررات باید به نحوی جبران شود زیرا در کشور ما قرار دارد و ممکن است که این ضررات برای کشور ما هم صورت گیرد. به همین دلیل باید بیمه اتکایی در این معاملات هم حضور فعال داشته باشد تا بتواند این ضررهای مالی را به نحواحسن جبران کند.

پس از تحریم ها و با افزایش کیفیت بیمه اتکایی ، هم میزان سرمایه گذاری ها در ایران افزایش یافته و هم اعتماد شرکت های خارجی به بیمه اتکایی نیز بیشتر شده است. با این وجود می توان چنین نتیجه گرفت که پس از برداشت تحریم ها آینده ی بیمه اتکایی یک آینده ی روشنی خواهد بود و همچون سالهای گذشته به رشد نزولی همراه نخواهد بود.

از بین شرکت هایی که تا قبل از تحریم ها حرفی از آنان به میان نبود می توان به شرکت های آسیایی و اروپایی اشاره کرد. آنها متوجه شدند که سرمایه گذاری در بازار تجاری ایران به خوبی سودآور است به همین دلیل دوست دارند که میزان سرمایه گذاری ها را با وجود پوشش بیمه اتکایی بیش از گذشته کنند. این خود نوید یک رونق در چرخه ی اقتصادی کشور است.