در مطالب بیمه چیست , به بررسی تاریخچه بیمه و نحوه شکل گیری بیمه پرداختیم . در اینجا به بررسی بیمه اتش سوزی و تعاریف مربوط به بیمه اتش سوزی میپردازیم

بیمه اتش سوزی چیست ؟

تعریف بیمه اتش سوزی

بیمه نامه اتش سوزی برای جبران خسارات اتش سوزی به وجود امده, در این نوع بیمه نامه شخص با توجه به میزان اموال مورد بیمه بیمه نامه را پرداخت میکند . در بیمه نامه های اتش سوزی فقط خسارات مالی را پوشش میدهند

بیمه زلزله جزو بیمه نامه های اتش سوزی به حساب می اید پس با توجه به تعریف بیمه اتش سوزی در بیمه های زلزله نیز اموال شخص مورد بیمه قرار میگیرد و خسارات جانی را پوشش نمیدهد.

بیمه زلزله چیست

تعاریف در بیمه اتش سوزی :

بیمه اتش سوزی

تعاریف در بیمه اتش سوزی

در ابتدا به تعاریف دربیمه اتش سوزی میپردازیم.

بیمه گر : شرکتی که شما را بیمه میکند

بیمه گذار : خود شما یا هر فردی که بیمه نامه را تهیه کند

مورد بیمه : مسکن یا مکانی که شما بیمه اش میکنید مثل کارگاه ها یا مغازه

ذینفع:شخص حقوقی یا حقیقی که نفعی از سرمایه و هزینه بیمه دارد.مثال:بانکی که تسهیلاتی مربوط به محل بیمه شده اعطلا می کند می تواند ذینفع بیمه نامه قرار بگیرد.

ارزش بنا:قیمت ساختمان بدون ارزش ملک

واحد مسکونی:واحدی که فقط جهت سکونت استفاده میشود و استفاده تجار و….. ندارد.

مراکز صنعتی:همانطور که از نامش پیداست جهت تولید و صنعت و توسعه از آن استفاده می شود.مانند:کارخانه ها،کارگاه هاو…

مراکز غیر صنعتی: مراکزی که از آن ها استفاده غیر صنعتی شود مانند مراکز تجاری و فروشگاه ها و …..

در بیمه نامه های اتش سوزی اموال و نوع سازه مورد بیمه قرار میگیرد و محل ساختمان تاثیری در بیمه نامه های اتش سوزی ندارد

 

خطرات مورد پوشش بیمه اتش سوزی

خطرات در بیمه های اتش سوزی به دو دسته کلی و جداگانه تبدیل میشود

  • دسته اول : خطرات اصلی
  • دسته دوم : خطرات تبعی یا اضافی

 

1- خطرات اصلی :

در نوع اول که خطرات اصلی مورد پوشش بیمه اتش سوزی است , خطرات اتش سوزی , انفجار و صاعقه باهم وبه صورت یکجا بیمه مشود. در فرد نمیتواند این موراد اصلی را جدا کن. در همه بیمه نامه ها این سه مورد در خطرات اصلی حساب میشود

 

بیمه اتش سوزی

اتش سوزی ساختمان پلاسکو

آتش و آتش‌سوزی :

تعریف کلی آتش بدین صورت است که ترکیب هر ماده با اکسیژن به شرط آنکه ماده وجود داشته باشد.
برای به وجود آمدن آتش و ایجاد یک آتش سوزی باید از مرکز اولیه خود خارج شود که در این صورت آن را آتش کنترل نشده نام گذاری میکنند که به آن مهار نشده نیز گفته می شود و در بیمه‌ آتش‌سوزی  آتش مذکور از موارد قابل بیمه است.

 

انفجار :

منظور از انفجار ازاد شدن ناگهانی بخار یا گار رو انفجار میگویند

 

بیمه اتش سوزی

ساعقه جزو خطرات اصلی بیمه اتش سوزی است

صاعقه :

در بیمه آتش سوزی تعریف صاعقه بدین صورت است که از تخلیه بار الکتریکی دو ابر یا بین ابرو زمین که بر اثر القای دو بار مخالف این پدیده به وجود می آید. خطر صاعقه تنها مفهومش اتش سوزی پدید امده از صاعقه نیست بلکه در اصل خسارت مستقیم به وسیله صاعقه است که به اصلاح به آن صاعقه سرد نیز می گویند و بدون آتش‌سوزی، تولید می‌شود مانند: گداخته شده، ترکیدن، سوختن از رو.
صاعقه‌ای که در نزدیک موتور یا ماشین دیگری به سیم‌های موجود در هوای آزاد که نیروی برق را به آن موتور یا ماشین منتقل می‌کند اصابت کند بار زیاد حاصل از برخورد صاعقه به سیم به موتور منتقل و باعث خرابی دستگاه‌ها می‌گردد که اینگونه خسارت از تعهد بیمه‌گر خارج است.
بطور خلاصه خسارتی که در اثر حرارت مستقیم یا غیرمستقیم صاعقه یا در اثر نیروی آن تولید شوند خسارت مستقیم صاعقه هستند که بیمه شده محسوب می‌گردند لیکن خساراتی که در اثر انرژی الکتریکی صاعقه تولیدی شوند خسارات غیرمستقیم صاعقه بوده که بیمه نمی‌شوند.

خطرات تبعی :

خطرات تبعی شامل زلزله و آتشفشان،طوفان و گردباد و تندباد،سقوط هواپیما و هلی‌کوپتر،شکست شیشه،سیل و طغیان آب،ضایعات ناشی از ذوب برف وآب باران،برخورد جسم خارجی با مورد بیمه،ترکیدگی ظروف تحت فشار(صنعتی)، اعتصاب، شورش، آشوب، بلوا،بیمه دزدی با شکست حرز،خودسوزی و……

این دو نوع خطر توسط بیمه با توجه به ضوابط و قوانین بیمه مورد نظر جبران خسارات می شوند.

بیمه اتش سوزی

انواع بیمه آتش‌سوزی

به شکل کلی اماکنی که می توانند تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار بگیرند سه دسته هستند که در ادامه نام برده شده است.

1- بیمه اتش سوزی واحد های مسکونی

در این نوع بیمه نامه ساختمان، اثاثیه و تاسیسات واحدهای مسکونی می توانند در برابر خطرات اصلی و خطرات اضافی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

2-بیمه اتش سوزی واحد های صنعتی

در این نوع بیمه نامه مراکز صنعتی شامل کلیه کارخانجات صنایع غذایی، آشامیدنی ها، دخانیات، نساجی پوشاک، چرم، چوب، کاغذ، مقوا، چاپ و صحافی شیمیایی، کانی غیر فلزی، فلزات اساسی و صنایعی از این قبیل و … است و ساختمان، تاسیسات، ماشین آلات، مواد اولیه، موجودی و محتویات هر یک از مراکز یاد شده را می توان در مقابل خطرهای آتش سوزی، انفجار، صاعقه و همچنین کلیه خطرهای اضافی ذکر شده بیمه کرد.

3-واحد های غیر صنعتی

در این نوع بیمه نامه مراکز غیر صنعتی شامل کلیه فروشگاه های تجاری، تعمیرگاه ها، بیمارستان ها، اماکن عمومی، ساختمان های اداری، بنگاه های معاملاتی، مراکز پخش دارو، فروشگاه های غذایی و پروتئینی، آموزشگاه ها، مراکز خدماتی و سایر موارد مشابه می باشد و ساختمان، تاسیسات، موجودی، اثاث ثابت و دکوراسیون هر یک از مراکز یاد شده را می توان در مقابل خطرهای آتش سوزی، انفجار، صاعقه و نیز کلیه خطرهای اضافی ذکر شده بیمه کرد.

4-انبارها

در این بیمه نامه، خسارت های ناشی از آتش سوزی، بر اساس مبلغ مندرج در بیمه نامه و به میزان زیان وارده به بیمه گذاران جبران خواهد شد که خود بر دو نوع است:

  • بیمه اظهارنامه ای: با توجه به اینکه موجودی برخی از انبارها دائما در حال نوسان است، این نوع بیمه نامه برای انبارهای با موجودی های متغیر مورد استفاده است.
  • بیمه نامه مرهوناتی: این نوع بیمه نامه که تمامی انواع بیمه نامه های آتش سوزی یاد شده را در بر می گیرد، برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی که از بانک وام های کوتاه مدت یا بلند مدت دریافت می کنند، با ارائه فاکتور و یا سند تایید شده قابل ارائه است.

موسسه های مختلف بیمه می توانند به متقاضیان این بیمه،بیمه نامه اهدا نمایند.جهت برخوداری ازین این بیمه به موسسات بیمه مراجعه فرمایید.