بیماری‎های صعب‎العلاج یکی از مهمترین بیماری‎هایی هستند که افراد با آن دست و پنجه نرم می‎کنند. بیماری‎های صعب العلاج به دلیل خاص بودن معمولا درمان‎های خاص و پرهزینه‎ای را طلب می‎کنند که این درمان‎ها از تقبل هر فردی خارج است.

افرادی که تمکن مالی خوبی ندارند به علت یک بیماری نمی‎توانند عزیز خود را رها کنند تا بر اثر یک بیماری جان خود را از دست بدهد. پس تمامی این عوامل می‎توانند در کنار هم عاملی برای ایجاد مشکلات خاص در بین افراد باشد. بیمه با چنین شرایطی باید مقابله کند و هزینه بیماری‎ها را کاهش بدهد.

نقش بیمه در بیماری‎های صعب‎العلاج

بیمه‎ها بخصوص بیمه‎های تکمیلی باید بتوانند با ایجاد یک ساز و کار جدید تغییراتی را در رابطه با بیمه‎های مربوط به بیماری‎های خاص پدید آورند و به چنین ترتیبی با بیماری‎ها مقابله نمایند. هزینه‎ای که برای درمان و نگهداری بیماری‎های صعب‎العلاج نیاز است در هیچ جای دنیا برعهده خود  فرد قرار ندارد و در همه جای دنیا بیمه‌ها این هزینه‌ها را برعهده می‌گیرند و فرد و خانواده وی را از بار سنگین چنین بیماری‌هایی رها می کنند. به چنین ترتیبی تنها فخاوفرد و خانواده ی وی به فکر بهتر شدن مریض خود هستند ، اما اگر هزینه ها درمان نشود ، می تواند بار سنگینی از نظر مالی برای آنها داشته باشد.

داشتن یا نداشتن تمکن مالی در بیماری‎های صعب‎العلاج

در بیمه تأمین اجتماعی هزینه‌ها باید بر اساس سطح طبقاتی افراد در نظر گرفته شود، نباید هزینه‌ها برای افرادی که وضعیت مالی مناسبی دارند با افرادی که وضعیت مالی خوبی ندارند یکی باشد. در حقیقت همه این افراد باید به یک اندازه از خدمات برخوردار باشند، اما هزینه‎هایی که برای آنها در نظر گرفته می‎شود برای یک فرد دارای تمکن مالی با فردی که تمکن مالی خوبی ندارد یکی نباشد. همچنین با بررسی‎هایی که برای بیماری‎های صعب‎العلاج در نظر گرفته شده یکی از مهمترین اقدامات پیش رو باید تقبل هزینه‎ها در بیمه‎های تکمیلی باشد.

علاوه بر بیمه تکمیلی که می‌تواند هزینه بیماری‌های صعب العلاج را برعهده بگیرد باید به تأمین اجتماعی هم دستوری داده شود تا حمایت بیشتری از مردمی که گرفتار بیماری‎های صعب‎العلاج هستند صورت گیرد. در صورتی که بیماری‎های صعب العلاج در جامعه مورد حمایت قرار نگیرند وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم به هم خواهد ریخت و دیگر نمی‎توانند با هزینه‎های بسیاری که روز به روز اضافه تر می‎شوند مقابله نمود.

بیماری های صعب العلاج و هزینه های ناشی از آن

تامین اجتماعی و بیماری‎های صعب‎العلاج

تا این جا تصوراتی که مردم از بیمه‎ها در خصوص بیماری‎های صعب العلاج داشتند و اقداماتی که باید صورت گیرد بررسی شد. اما حال به اتفاقات و تصمیماتی که اخیرا انجام شده باید به دقت نگاه کنیم تا بتوانیم مزایا و معایب آنها را بررسی نماییم. یکی از موضوعات مهم در حقیقت موضوع بیمه تأمین اجتماعی است که در سالهای اخیر به عنوان یک موضوع تحقیقی در نظر گرفته شد. بررسی‎های زیادی در رابطه با تأمین هزینه‎های درمانی بیماری‎های صعب‎العلاج از سوی بیمه تأمین اجتماعی در نظر گرفته شد که در نهایت به عملکرد خوب تأمین اجتماعی ختم گردید. با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که مردم از حمایت‌های تأمین اجتماعی در زمینه تأمین هزینه‎ها راضی بوده و در این رابطه با هیچ مشکلی روبه رو نبودند.

ساز و کار استفاده از بیمه تأمین اجتماعی برای بیماری‌های صعب العلاج به این شکل است که پس از معرفی بیمارانی که دارای بیماری‌های مختلف هستند نام آنها در اسناد پزشکی به ثبت می‌رسد و پرونده‌ای از بیماری آنها تشکیل می‎شود.در رابطه با این بیماران لیستی از آنها با مشخصات کامل و اطلاعات دیگری به بیمه تأمین اجتماعی منتقل می‌شود (در صورتی که افراد عضو بیمه تأمین اجتماعی باشند). در این زمان بیمه تأمین اجتماعی قسمتی از هزینه‎ها را تقبل می‎کند، اما این هزینه‎ها کافی نیست و نیاز است تا فرد عضو بیمه تکمیلی هم باشد تا درصد زیادی از هزینه‎ها پرداخت شود و دیگر هزینه‎ای برای فرد باقی نماند.

اما یکی از مهمترین اقداماتی که در دست انجام است تعیین سطح طبقات و تأیید میزان درآمد مالی افرادی می‎باشد که در بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند. به چنین ترتیبی افرادی که پول کافی ندارند، پول بیشتری را دریافت خواهند کرد و این یک نوع تأثیر مثبت وجود داشتن بیمه در کشور می‎باشد.