معمولا قدرت بدنی زن و مرد با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل زنان معمولا زودتر از مردان از کار کردن خسته می‎شوند و ترجیح می‎دهند که در خانه بمانند و استراحت کنند. یکی از علل بزرگ در حقیقت تغییراتی که با توجه به افزایش سن در زنان رخ می‎دهد و معمولا این تغییرات در سنین پنجاه سالگی است. اما علاوه بر آنکه تغییرات جسمی در زن و مرد رخ می‎دهد، سبک بازنشستگی و سن آن در هر جنس با یکدیگر متفاوت است.

معمولا زمانی یک فرد بانگ بازنشستگی را سر می‎دهد که واقعا نتواند کار کند و ترجیح بدهد که صبح‎ها در منزل به استراحت مشغول باشد تا اینکه بخواهد از منزل بیرون بیاید و به سر کار رود. به نوعی افزایش سن می‎تواند با تحلیل قوا یک زن یا مرد را از کار کردن باز دارد. اما برخلاف این نوع افراد، عده کمی هم وجود دارند که در سن خود با اینکه بازنشسته شده‎اند باز هم کارهای دیگری را پیگیری می‎کنند و در خانه نشستن را دوست ندارند.

بازنشستگی  و سازمان تامین اجتماعی

اما در سازمان تأمین اجتماعی و هر نوع شرکت بیمه‎ای دیگری شرایط برای استفاده از بازنشستگی متفاوت است و بر اساس اینکه آیا فرد به آن حد از تحلیل قوا رسیده که بازنشسته شود باز می‎گردد. زیرا همه افراد بازنشسته باید از یک مستمری مادام العمری بهره مند شوند که می‎تواند از نظر شرکت‎های بیمه‎ای خوشایند نباشد.

در نتیجه برای تأیید کردن بازنشستگان دقت زیادی را به خرج می‎دهند. معمولا مستمری بازنشستگی بر اساس کمترین حقوق یا آخرین فیش حقوقی تعیین می‎شود و برای سالهای زیادی ادامه دار خواهد بود. اما این حداقل حقوق در بعضی از افراد رعایت نمی‎شود که نیاز به بررسی دارد و اینکه در چه مواردی امکان پذیر نخواهد بود.

معمولا برخی از مشاغل یا برخی از بیمه‎های اختیاری هستند که شخص باید در آنها برای چند سال به صورت پی در پی حق بیمه خود را پرداخت نماید تا بتواند در نهایت از حق خوبی برخوردار شود و بتواند به بهترین صورت از بازنشستگی خود لذت ببرد. اما اگر به عنوان مثال ده سال پرداخت حق بیمه خود را انجام ندهد، به دلیل اینکه کسری دارد باید تا زمان پرداخت کامل انتظار بکشد و سال‎های باقی مانده را پرداخت نماید. در این صورت هم زن و هم مرد می‎توانند از مزایای بازنشستگی که امروزه بسیار کم هم می‎باشد بهره مند شوند.

بازنشستگی

تاثیر سابقه و مدت زمان خدمت در بازنشستگی

زمانی که بیمه تأمین اجتماعی از نوع کارگری باشد و کارفرمایی مسئولیت وی را برعهده داشته باشد، شرایط بهتر از زمانی است که فردی کارمند است. زیرا کارمند باید طبق دستور به عنوان مثال زمان سی ساله خود را خدمت کند تا در نهایت بتواند از مزایای مختلف استفاده کند. اما زمانی که فرد زیر نظر کارفرما باشد به شرطی که واقعا شرایط بازنشستگی را داشته باشد می‎تواند به بیمه تأمین اجتماعی مراجعه و درخواست دهد. اما اغلب افراد چنین کاری را انجام نمی‎دهند، زیرا در این سن و با چند سال سابقه بیمه، میزان مستمری بازنشستگی دریافتی بسیار کم خواهد بود.

در مواردی که زنی یا مردی به سن بازنشستگی رسیده باشند و تنها پنج سال از کار آنها گذشته باشد، کارفرما می‎تواند به دلیل عدم توانایی کار توسط فرد مذکور، بازنشستگی و مستمری آن را برای وی برقرار کند. اما در غیر این صورت کارفرما هیچ نقشی ندارد و تنها بیمه شده باید مسئولیت کارها را به عهده بگیرد.

شرایط سنی بازنشستگی

زمانی که یک زن به سن 55 سالگی برسد و یک مرد هم به سن 60 سالگی برسد بر اساس قانون کار بدون هیچ مانعی می‎توانند از کار خود بازنشسته شوند و به گرفتن مستمری بپردازند. اما این سنین برای گرفتن مستمری خوب نیاز دارد تا حداقل بیست سال حق بیمه فرد پرداخت گردد. در غیر این صورت نمی‎تواند از مستمری دلخواه خود برخوردار گردد.

اما اگر کمتر از این سالها حق بیمه پرداخت کرده، تا هر اندازه که پرداخت داشته می‎تواند از مزایا برخوردار شود و در غیر این صورت نباید برای دریافت حق بیمه فردی که بیست سال پرداختی داشته اقدام نماید. این شرایط سنی برای مشاغل معمولی حاکمیت دارد اما در مواردی که فرد شغل سختی دارد در همان بیست یا بیست و پنج سال بعد با تمام مزایای مختلف وارد بازنشستگی خواهد شد.