در این مطلب قصد داریم تا شما را با انتقال بیمههای مهم در زندگی یعنی بیمه عمر و بیمه شخص ثالث آشنا کنیم. این که آیا بیمه‎های موجود قابل انتقال هستند یا خیر یکی از سؤالات بسیار رایج به شمار می‎رود.

منظور از بیمه زندگی در حقیقت همان بیمه عمر است که با یک سرمایه گذاری طولانی مدت برای سالهای آتی زندگی یک مبلغی به شخص اعطا خواهد شد. برخی از افراد پس از مدتی انتظار دوست دارند تا از ادامه مسیر انصراف دهند اما دوست ندارند که سالهای سرمایه گذاری آنان به هدر رود بنابراین سعی دارند تا آن را به یک شخص دیگر واگذار کنند. در خصوص بیمه‎های زندگی نیز این انتقال قابل انجام است. اما انتقال بیمه باید در نهایت دقت و تحت شرایط خاصی انجام پذیرد.

انتقال بیمه های مهم در زندگی

انتقال بیمه رسمی

انتقال بیمه زندگی به عنوان یک انتقال سرمایه به شمار می‎رود. شما تا نصف مسیر را طی می‎کنید اما ادامه آن را به شخص دیگری واگذار خواهید کرد. بنابراین بسیار مهم است که این انتقال در نهایت دقت و همچنین در نهایت صحت و رسمی صورت پذیرد. اگر انتقال بیمه شما به صورت رسمی انجام شود، قطعا در سالهای آتی با مشکلاتی مواجه نخواهید شد. ادعا در خصوص بیمه و مالکیت آن به صورت کامل از بین خواهد رفت. به همین دلیل توافق نامه از نوع کتبی برای انتقال بیمه امری واجب و ضروری به شمار می‎رود.

افرادی که در طرف دوم این قرار داد قرار دارند و انتقال بیمه به اسم آنها صورت می‎پذیرد، باید به این نکته توجه داشته باشند که تمام حق بیمه‎های مورد نظر تا پایان زمان انتقال باید تسویه شده باشد تا حقی از آنها ضایع نشود. این مووع بسیار مهم است، زیرا در اکثر موارد رابطه دوستی بین طرفین موجب خواهد شد تا به این موضوع توجهی نداشته باشند و قطعا متحمل ضرر شوند.

در مواردی که چندین نفر برای یک بیمه عمر اقدام می‎کنند و تعداد افراد از یک نفر بیشتر می‎شود باید حق بیمه بین آنها تقسیم شود و تا زمانی که حق به صورت کامل پرداخت نشود قطعا هیچ نوع سودی به آنها منتقل نخواهد شد.

انتقال بیمه های مهم در زندگی

در حال حاضر شرایط بیمه عمر با تغییراتی مواجه شده است، انتقال تنها برای مواردی که تغییر در زمینه بیمه گذار و یا نفع بران این بیمه وجود داشته باشد انجام خواهد شد. اما باز هم انتقال بیمه به صورت کامل رخ نخواهد داد و معمولا با شرایط خاصی همراه خواهد شد.

انتقال بیمه شخص ثالث

در خصوص بیمه شخص ثالث نیز انتقال بیمه‎ای وجود دارد، اما نباید انتقال بیمه در زمانی رخ دهد که تاریخ انقضا به اتمام رسیده است. معمولا در چنین شرایطی هیچ گونه تعهدی مورد قبول نیست و بیمه نامه باید تمدید شود. انتقال بیمه شخص ثالث تنها برای یک فرد که خود دارنده خودرو است یا خودرویی برای پسر یا دختر و یا همسر خود در حال خریداری می‎باشد امکان دارد. بنابراین تمامی افرادی که قرار است انتقال بیمه برای آنها انجام پذیرد باید درجه یک باشند و به سایر افراد تعلق نخواهد گرفت.

انتقال بیمه های مهم در زندگی

همچنین افراد می‎توانند انتقال بیمه را بین دو خودروی مشابه یعنی بین دو پراید، دو پژو و . . .  انجام دهند. به هیچ عنوان انتقال بیمه شخص ثالث از یک خودرو به خودروی دیگر در صورتی که از نوع واکالت نامه‎ای باشد مورد قبول نخواهد بود و باید حتما از نوع رسمی صورت پذیرد. برای انتقال بیمه شخص ثالث همواره باید خود شخص، سند دو خودرو، بیمه شخص ثالث دو خودرو و یا برگه اقساطی بودن خودروی جدید او با او همراه باشد تا سایر مراحل انتقال بیمه شخص ثالث صورت پذیرد.

نظر شما درباره انتقال بیمه های مهم در زندگی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

بیدبرگ

بیمه ایران