در گذشته گمانه زنی‎هایی در خصوص کمبود شدید داروها وجود داشت که خوشبختانه از منظر وزارت بهداشت این کمبود دارو نیز به عنوان یک مشکل دیده نمی‎شود.

کمبودهایی به صورت احتمالی وجود دارند که شاید در هر حوزه‎ای با آن مواجه شویم، مثلا در زمینه‎ی دارو این کمبود به دلیل آنکه ما از مواد اولیه نیز بهره می‎بریم کاملا طبیعی خواهد بود، اما باید همواره این نکته را در نظر داشت که می‎توانیم به نوعی از آن پیشگیری هم به عمل آوریم. در صورتی که تمامی زیرساخت‎ها را رعایت نکنیم کمبود دارو به صورت جدی وجود خواهد داشت. در صورتی که وجود و مشاهده موردی مبنی بر کمبود دارویی، حل کردن این مشکل کار بسیار سختی است زیرا دارو یکی از نیازهای اصلی ما خواهد بود.

مشکل کمبود دارو, علت کمبود دارو در ایران, حل مشکل کمبود دارو

از نظر وزارت بهداشت آمار مربوط به ورودی نیز بسیار بالا خواهد بود یعنی تعداد دارو هایی که در داخل تولید می‎شوند و همچنین در خارج وجود دارند و به ایران وارد می‎شوند بسیار بالا می‎باشد، بنابراین کمبودی نداریم. حتی در داخل کشور نیز خود ما  می‎توانیم تعداد زیادی از داروها را تولید کنیم و در نهایت از کمبود دارویی هم به دور باشیم. حتی وزیر بهداشت این خودکفایی را نیز قبول دارد و در خصوص وارد نمودن داروها از کشورهای دیگر نیز اظهار نارضایتی می‎کند از نظر او نباید چنین شرایطی وجود داشته باشد.

باید افرادی که در زمینه‎ی تولیدات نقش دارند را دریابیم. حقیقتا این افراد می‎توانند با داشتن زمینه‎ای از فعالیت و پول کافی آنچه که مدنظر آنها قرار دارد را نیز در اختیار داشته باشند. ما باید سرمایه‎ای که وجود دارد را به درستی خرج کنیم در غیر این صورت احتمال هر نوع سوء استفاده و همچنین ورود هر نوع ضرری دور از انتظار نخواهد بود.

مشکل کمبود دارو, علت کمبود دارو در ایران, حل مشکل کمبود دارو

قیمت تمام شده‎ای که برای دارو ها در نظر گرفته می‎شود باید یک قیمت ایده‎ال باشد تا مردم هم بتوانند آن را پرداخت نمایند در غیر این صورت هیچ چیز به جز ضرر باقی نخواهد داشت. قیمت‎ها باید یکسان سازی شوند و تنها داروهایی که از خارج وارد می‎شوند با معضلاتی نیز همراه خواهند بود.

وزیر بهداشت همواره به این موضوع اشاره نمود که برای بهبود چنین وضعیتی هرچه در توان دارد را نیز به روی کار خواهد آورد، این وزیر دوست ندارد تا به مردم فشاری وارد آورد. بنابراین باید از تمامی جهات هزینه‎های موجود را کاهش دهد. ارز خوبی برای چنین پروژه ای نیز در نظر گرفته شده است.

نظر شما درباره کمبود دارو چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز