بحث توسعه و حمایت‎های اجتماعی که وجود دارد یکی از راهکارهایی است که دولت‎ها می‎توانند برای حمایت از همه افراد جامعه بر عهده داشته باشند. این حالت می‌تواند برای بازنشستگی و حتی برای درمان‌های ناباروری هم مورد اهمیت قرار گیرد. این حمایت‎های اجتماعی خوشبختانه از سال 86 تاکنون در حال انجام است و کمپین‎های مختلف و دولت توانسته‌اند هزینه‎های زیاد این درمان را تقبل کند.
بخش قابل توجهی از هزینه‎های مربوط به آزمایش‎های تشخیصی توسط بیمه‎ها پرداخت شد و که اکنون هم در همین زمینه فعال هستند و این هزینه‎ها را پرداخت می‎نمایند. همچنین در زمینه دارویی هم در کشور گام‎هایی برداشته شده است. اما همه این موارد ناکافی است، به خصوص برای افرادی که تمکن مالی خوبی ندارند، اما دوست دارند که بچهدار شوند.

موارد شاخص در درمان ناباروری

در درمان‎های ناباروری باید به چند مقوله توجه ویژه داشته باشیم و هزینه‎ها را هم در نظر بگیریم. یکی از موارد آن است که در هر سری از درمان ممکن است به نتیجه نرسیم و این سیکل معیوب بارها و بارها تکرار شود و تا اینکه پس از چند بار، شانس بارداری فرد اتفاق بیوفتد و جنین تشکیل شود. در نتیجه همه این موارد می‎توانند هزینه‎های بسیاری را به دنبال داشته باشد.

ناباروری

مورد بعدی این است که تعداد بیماران مشخص نیست. زیرا مراکزی که در این زمینه وجود دارند آمار دقیقی را ارائه نمی‎دهند و به همین دلیل نمی‎دانیم که چه تعداد زوج نابارور وجود دارد تا برای آنها برنامه‎ریزی صورت گیرد. اگر این آمار به درستی اعلام شود، مسلما تغییرات زیادی در برنامه‌ها داده می‎شود و توجه بیشتری به این حوزه صورت می‌گیرد.

کمبود مراکز ناباروری در کشور

همچنین این موضوع از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است که معمولا مراکز بسیار خوب و درجه یک ناباروری در هر استانی به تعداد کم وجود دارند و هزینه‎هایی که دریافت می‎کنند باورنکردنی است. زمانی که صحبت از هزینه‎ها می‎شود، تمامی زوج‎های نابارور از دفعات پول‎هایی که خرج کردند دل سرد می‎شوند. زیرا هم هزینه زیاد کرده‎اند و هم به نتیجه نرسیده‎اند.

در برخی از کشورها دیدگاه آنان بر این است که در صورت کمک به این افراد و بچه‎دار شدن آنها جمعیت به صورت فزاینده‎ای بالا می‎رود. به همین دلیل بیمه‎های مربوط به ناباروری و حمایت از زوج‎های نابارور در همه کشورها وجود ندارد و تنها در برخی از آنها که باروری مسئله بسیار مهمی است، تمامی تدابیر در نظر گرفته شده است. در ایران با وجود آنکه جا برای تغییر بسیار است و هنوز هم کارهای زیادی باید صورت گیرد، اما تاکنون به خوبی پیش رفته‎ایم و امید داریم که حمایت‎های مالی و درمانی بیمه‎ها و کمپین‎های مختلف برای از بین بردن این مشکل بخصوص برای زوج‎هایی که توانایی مالی خوبی ندارند، صورت گیرد.

کم کاری وزرات بهداشت در معضل ناباروری

یکی از گله‎هایی که به وزارت بهداشت از سوی بسیاری از فعالان در این زمینه صورت گرفته، این موضوع می‎باشد که هربار در این خصوص تصمیماتی به وزارت بهداشت ارائه شد، این وزارتخانه ادعا داشت که این حرکت در راستای افزایش جمعیت است و ما هم به اندازه زیادی جمعیت داریم. این حرکت به نوعی مشابه کشورهای در حال توسعه بوده، در حالی که پس از آن سالهای دور، جمعیت کاهش شدید پیدا کرد و وزارت بهداشت هم سراسیمه در فکر کارهایی بوده که بتواند این کاهش را کنترل و به سمت افزایش پیش ببرد. یکی از راه‎ها همین استفاده از بیمه‎ها برای کاهش هزینه‎های مربوط به درمان ناباروری می‎باشد.