بیمه شدن قالیبافان هنوز هم در برخی از استان ها به عنوان جدی ترین مسئله پیش رو قرار دارد که می تواند شرایطی خاص را به وجود آورد ، از جمله آنها می توانیم به خراسان جنوبی اشاره کنیم.

برخی از استان ها در رابطه با بیمه قالیبافان نتوانستند انتظارهای موجود را به خوبی برآورده کنند بنابراین این انتظار می رود که مشکلاتی در این زمینه به وجود آید که از جمله آنها می توانیم به استان خراسان جنوبی اشاره کنیم. وعده هایی که توسط رئیس نرکز ملی فرش برای بیمه شدن این دسته از افراد وجود داشته هنوز هم به مرحله عملی خود نرسیده است و این می تواند مسئله جدی را به وجود آورد.

قالیبافان خراسان جنوبی بیمه نشده اند!

بررسی ها حاکی از آن هستند که تعداد بسیار زیادی از سرمایه های موجود در این استان توانسته از دسترس خارج شود اما می توانیم به این نکته اشاره کنیم که درصد زیادی از آنها هم حتی کوچکت ترین توجهی به بیمه شدن قالیبافان  که زحمت کشیده اند تا فرش دتی را تهیه کنند ، ننمودند و این خود می تواند اعتراض هایی پی در پی را به دنبال داشته باشد. این هزینه هایی که از استان به عنوان های مختلفی خارج شده را می توانیم به صورت تقریبی در حدود سه میلیون دلار مثال بزنیم. بیشترین درصد از آن در چهارماه ابتدایی یعنی تا تیرماه خارج شده است.

میزان تولید شده از فرش های دست بافت که هنر قالیبافان را نشان می دهد بر اساس تخمین های موجود به پنجاه و پنج هزار مترمربع می رسد که در نوع خود رقم بسیار بالایی خواهد بود. این تولید تنها در چهارماه اولیه سال جاری بوده است. ارزش صادراتی این فرش ها بسیار بالا هستند و حداقل ترین کار موجود بیمه کردن قالیبافان برای داشتن انگیزه کاری خواهد بود. بنابراین در غیر این صورت باید احتمال ضررهایی در کار داده شود که می تواند هنر ایرانی را زیر سؤال برد و بر روی تعداد سفارش ها هم تأثیر منفی خود را برجای بگذارد.

قالیبافان خراسان جنوبی بیمه نشده اند!

بید در ابتدا بودجه ی موجود و همچنین اعتبارهای موجود برای این مسئله مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت بتوانیم به این ترتیب آنچه که بهترین است را قول دهیم. قول هایی که نتوانند عملی شوند هیچ انگیزه ای را ایجاد منکرده بلکه از بین خواهد برد و باید در این رابطه به صورت جدی بررسی ها صورت پذیرد.

از تعداد فرش هایی که در خراسان جنوبی تولید می شوند در حدود ده درصد از آنها در داخل کشورمان مصرف خواهد شد و از این تعداد می توانیم به حدود صادرات شصت درصد برای کشورهای دیگر و در نهایت ماندگاری سی درصدی این فرش ها توسط تجار برای فروش در زمان گرانی اشاره نماییم.

در حال حاضر قیمت مواد اولیه ای که برای تهیه ی فرش نیز وجود دارد در بالاترین حد گزارش شده و بنابراین درست کردن فرش ها می تواند مشکلاتی را برای ما به وجود آورد. در این رابطه می توانیم به این نکته اشاره نماییم که هرچه مواد اولیه بالاتر برود در نهایت می تواند در زمینه های مختلف معضلاتی را همانند کاهش صادرات و سود ناشی از آن برای ما به همراه داشته باشد.

کشورهای درخواست دهنده برای استفاده از فرش ایرانی در دسته بندی های مختلفی قرار دارند که از جمله ی آنها می توانیم به برزیل ، لبنان و . ..  کشورهای جدیدتر اشاره کنیم.

منبع:

تی نیوز

نظر شما درباره  ییمه قالیبافان خراسان جنوبی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.