سوانح جاده‌ای از دیرباز جان بسیاری از مردم را گرفته و به کام مرگ کشانده است. سوانح جاده‌ای در زمره اتفاقاتی قرار دارند که در 90 درصد موارد عامل اصلی رخداد آن خود فرد است. برای حفظ سلامت جان افراد ابزارهای زیادی در اتومبیل به کار برده شده که از جمله آنها کمربند ایمنی و ابزارهای جدیدتر همچون ایربگ، ترمزهای سریع‎الأثر را می‏‎توان نام برد. در این بین نقش بیمه هم بسیار مهم می‌باشد. زیرا بیمه می‌تواند انواع خسارت وارد شده را پرداخت کرده و این دغدغه را از ذهن دور کند.

رانندگان بی احتیاط، مقصران سوانح جاده‎ای

در اکثر سوانح جاده‌ای عامل اصلی تصادف سرعت بسیار بالا می‌باشد. رانندگان باید بدانند که جاده محلی برای مسابقه با رانندگان دیگر نیست. به همین دلیل در اماکن مختلف ورزشی فضایی برای تخلیه هیجان اینگونه افراد تعبیه شده است. این رانندگان با حرکات نمایشی خود تمرکز بقیه رانندگان را به هم ریخته و موجب تصادفات بسیار بد خواهند شد.

همه ساله برای برنامه‌ریزی دربرخی راهها برای کاهش تصادفات یک مطالعه اجمالی انجام شده و آماری نیز استخراج می‎گردد. در برخی سالها آمار کاهش اما در برخی دیگر افزایش پیدا می‌کند. آمار استخراج شده در سال جاری بسیار تکان دهنده بود.
امسال در تصادفات در حدود شانزده هزار نفر کشته !!! و 350 نفر هم مصدوم گشتند. این مصدومیت‎ها حتی در برخی موارد به نقص عضو نیز تبدیل شد. هر نقص عضو یعنی تحمل بار زیاد مالی بر روی خانواده زیرا فرد مورد نظر از نظر کاری غیر فعال شده و نمی‌تواند کار کند. اما نفس می‌کشد و نیاز به رسیدگی دارد.

سوانح جاده ای

نقش دولت در کاهش سوانح جاده‎ای

اگر سرنشینان درون ماشین به بیمه سرنشین، راننده به بیمه شخص ثالث و خودرو به بیمه بدنه مجهز باشد درصد زیادی از مشکلات مربوط به سوانح جاده‌ای از بین خواهد رفت. زیرا بیمه تا آخرین لحظه در کنار شماست و از شما حمایت خواهد کرد. یکی از مهمترین آمارها که در دست خود مردم می‌باشد و دولت تا اندازه‌ای که بتواند به کاهش آن می‌پردازد سوانح جاده‌ای است. بزرگترین مسئولیت دولت در کاهش روند این نوع تصادفات بهسازی و با کیفیت کردن آسفالتهای موجود، زیرسازی جاده‌ها، افزایش امنیت جاده‌ها، خدمات امدادی مناسب و بسیار سریع برای کمک رسانی به مصدومان می‌باشد.

بر اساس آمار گرفته شده نسبت به سالهای گذشته میزان کشته‌های تصادفات کاهش یافت اما درصد مصدومیت‌ها همچنان بالا است و باید برای این وضعیت چاره‌ای اندیشیده شود. بیمه مرکزی در این راستا بسته‌های مختلفی را تعریف کرده تا بار این اتفاق را به حداقل برساند و از بسیاری پیامدهای آن پیشگیری شود. چون حادثه خبر نمی‌کند در این راستا نیاز به پیش بینی می‌باشد. زیرا سوانح جاده‌ای حتی با رعایت تمام قوانین همیشه در کمین  هستند.

نمونه‌ای از این نوع حوادث انحراف اتومبیل از یک سمت جاده به سمت دیگر است که می‎تواند با آسیب بسیار شدید اتومبیل سمت دیگر همراه شود. همچنین در تصادفات و تعیین خسارت اتومبیل‌ها در این قبیل سوانح، نقش کارشناس بیمه که جهت ارزیابی خسارت به محل اعزام می‌شود بسیار کلیدی است.

پیشگیری از سوانح جاده‎ای

همیشه قبل از سفر بررسی برخی موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که در هر شرایطی خودروی خود را از تمام زوایا بررسی می‌کنید تا مشکلی در جاده برای شما پیش نیاید باید همین کار را برای بیمه نامه خود انجام دهید. بدون تمدید بیمه‌ای که منقضی شده، در جاده رانندگی نکنید زیرا تمام خسارت‌های احتمالی در آینده بر عهده شما خواهد بود.

داشتن بیمه برای شما یک آسودگی خیال را فراهم می‌کند تا با آرامش در کنار خانواده از سفر خود لذت ببرید. پس این آرامش را با اراده و اختیار خود به وجود آورید تا برای آینده پشیمانی باقی نماند.