مدتی است که سازمان تأمین اجتماعی در مراکز درمانی خود اقدام به حذف دفترچه‎های تأمین اجتماعی کرده است. در جدیدترین اخبار منتشره مشخص شده که در تیرماه سال جاری این دفترچه‎ها به صورت کامل از تهران جمع‎آوری می‎شود.

مرحله نسخه‌نویسی از مهمترین و اصلی‌ترین مراحل در درمان می‎باشد. سازمان تأمین اجتماعی هم به دلیل رسالتی که برعهده دارد و خود را در برابر مردم مسئول می‎داند، آرام آرام به سمت دولت الکترونیک در حال پیشروی است. حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی هم یکی از اقداماتی است که جهت تسهیل در روند بیمه و مراحل کاری مرتبط با آن انجام می‎شود. نکته بسیار مهم بازگشت بیمه تأمین اجتماعی به حوزه آی تی پس از 10سال می‎باشد.

در همین راستا نظام اطلاعات بیمارستانی، همچنین یک سری اطلاعات دیگر به دلیل الکترونیکی شدن روند کاری به‎روز شدند. در سال گذشته خبرهایی کم و در این زمینه مطرح شده بود، اما تا زمانی که زیرساخت‎های لازم به حد خود نمی‎رسیدند، اقدام حذف دفترچه‎های تأمین اجتماعی جایز نبود. اما با خبری که امروز منتشر شد می‎توان امید داشت که تا یک ماه آینده تمامی دفترچه‎ها حذف شوند.

آغاز فرایند الکترونیکی شدن دفترچه‎ها

فرایند نسخه الکترونیک و حذف دفترچه در مراکز ملکی از تیرماه سال گذشته آغاز شده است. این مراکز اعم از بیمارستان و مراکز درمانی می‎باشند که خوشبختانه تا پایان سال گذشته این نسخ ایجاد شدند . بیش از نود درصد نسخه‌هایی که در سازمان تأمین اجتماعی در حال تولید هستند از نوع نسخه‎های الکترونیکی می‎باشند. ده درصد باقی مانده هم تا تیرماه به اتمام می‎رسند و در نهایت روند حذف دفترچه‎های تأمین اجتماعی به خوبی انجام خواهد شد.

دفترچه های تأمین اجتماعی

در حدود 6700 پزشک در سازمان تأمین اجتماعی در حال کار می‎باشند که تقریبا همه آنها در حال کار بر روی نسخه‎های الکترونیکی می‎باشند تا بتوانند همراه با تکنولوژی سرعت کاری خود را بالاتر ببرند. این حذف در زمینه درمان پزشکی انجام پذیر است، اما در نسخه‎های دندانپزشکی در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد.

با توجه به توضیحات در مراکز ملکی به خصوص در تهران روند حذف دفترچه‎های تأمین اجتماعی به خوبی انجام شده، اما طرف دیگر مربوط به درمانگاه‎های خصوصی، بیمارستان‎های خصوصی، داروخانه‎ها و مراکز غیر ملکی است که برای انتقال آنها به این چرخه نیاز به زمان می‎باشد.
در زمان مراجعه به مراکز ملکی نیاز است تا کد ملی به همراه افراد باشد تا با دادن کد ملی به متصدی مربوطه، روند درمان ادامه یابد. استحقاق درمان در حقیقت سیستمی است که در کل مراکز ملکی در حال اجرا می‎باشد و در این سیستم تمامی اطلاعات شخصی بیماران و سایر موارد را در احاطه خود دارد. این سیستم به گونه‎ای فعال است که حتی ممکن است همکاران پذیرش هم متوجه آن نشوند.

چگونگی انجام کار

زمان مراجعه به پزشک هم، وی تمام مشخصات و سابقه فرد را با استفاده از کد ملی او در اختیار دارد و در نتیجه بر اساس آن ممکن است داروهای متفاوتی را برای وی تجویز کند. در داروخانه‎ها هم به صورت اتوماتیک این نسخه‎ها وجود دارد که با ارائه کدملی نسخه وی با داروهای لازم نوشته شده در آماده می‎شود که به سرعت در اختیار فرد قرار خواهد گرفت در نتیجه زمانی کمتر از حالت معمول را از بین خواهد برد. حتی برچسب‎هایی که بر روی داروها زده می‎شود از نوع کامپیوتری و بسیار خوش خط می‎باشند.

در این روش میزان خطاهای پزشکی بسیار کاهش پیدا می‎کند و عملا به صفر می‎رسد. زیرا در بسیاری از موارد به دلیل بدخط بودن داروی مورد نظر به فرد داده نمی‎شود. این سیستم می‎تواند تداخلات داروهای مختلف را به پزشک اطلاع دهد در مواقعی که دو دارو همزمان با یکدیگر تجویز می‎شوند. امید داریم که از تیرماه این طرح نه تنها در تهران بلکه در تمام کشور انجام شود.