با بازگشایی مدارس، اهمیت حمل و نقل دانش آموزان بسیار بالا خواهد رفت و یکی از مهمترین مسائل در این رابطه سلامت دانش آموزان داخل خودرو در صندلی جلو و عقب می‎باشد.

در ابتدای سال جاری و در نخستین روزها با تصادفی در مینی بوس مواجه بودیم. راننده مینی بوس به دلیل عدم توجه به نقص فنی خودروی خود جان چندین دانش آموز را به خطر انداخت. در حالی که وجود معاینه فنی در ابتدای شروع به کار یکی از مدارک مورد نیاز برای رانندگی در مدارس می‎باشد.

توجه به سلامت دانش آموزان در زمان رفت و آمد با سرویس مدارس

بیمه در این چنین تصادفاتی مهمترین نقطه برای تمرکز قرار دارد. زیرا خسارت‎های وارد شده به دانش آموزان باید توسط شرکت‎های بیمه‎ای پوشش داده شود. اکثر خودروهایی که به مدارس خدمت رسانی می‎کنند، از نوع تاکسی بوده و تعدادی مازاد آنچه تصویب شده را در خودروی خود سوار می کنند. در هر تصادفی این موضوع اهمیت خود را نشان خواهد داد. در صورتی که دانش آموزان به تعداد مصوب باشند، همه آنها از کمربند بهره می‎برند و هیچ گونه خسارت جانی در میان نخواهد بود.

آموزش و پروش و اهمیت توجه سرویس دانش آموزان

هر وزارت خانه مسئولیت توجه به اتفاقات زیر مجموعه خود را دارد. یکی از متولیان در این زمینه آموزش و پرورش می‎باشد. آموزش و پرورش باید توجه ویژه‎ای به سیستم‎های آموزشی و سلامت دانش آموزان در مسیر رفت و آمد داشته باشد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‎کند که جان چند دانش آموز در مسیر مدرسه به دلیل عدم نظارت‎های بخشنامه ای به خطر افتد. آن زمان وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگوی والدین این عزیزان باشد در حالی که در هر جایی پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود.

توجه به سلامت دانش آموزان در زمان رفت و آمد با سرویس مدارس

آموزش و پرورش در مصوبات خود باید تغییراتی را اعمال نماید. از تغییرات مهم تعداد دانش آموزان در صندلی عقب می‌باشد. در صورتی که تعداد در حد سه نفر باشد در دختران و پسران، فضا برای نشستن کاملا باز خواهد بود و هریک از دانش آموزان دارای کمربند ایمنی می‎باشند. در صورت بروز تصادفات هیچ یکی از آنها آسیب نخواهد دید. اما از طرفی والدین با تغییر در قیمت سرویس‎ها موافقت نکرده و مدارس مجبور هستند که برای یک خودرو 4 فرد را در نظر بگیرند. در صورت بروز یک حادثه در این بین نه مدرسه، نه آموزش و پرورش و نه راننده ضرر خواهد دید، بلکه پرداخت هزینه‎ها تنها از سوی بیمه باید صورت پذیرد.

توجه به سلامت دانش آموزان در زمان رفت و آمد با سرویس مدارس

بیمه نیز با این شرایط موافقت ندارد، زیرا با تنها کم کردن یک نفر می‎تواند حوادث را به سمت دیگری سوق داد. می‎توان از بروز خسارت‎های بدنی به دانش آموزان جلوگیری کرد. اما در این راه آموزش و پرورش و مدیران مدارس باید سخت گیری‎های خود را اعمال نمایند تا هیچ یک از افراد از مسئولیت خود شانه خالی نکنند. این موضوع از نظر بیمه بسیار مهم تلقی می‎شود.

علت این تخلف در قانون چه مسئله‎ای خواهد بود؟؟؟

با بررسی‎ها می‎توان به این نتیجه رسید که یک تقابل دو سویه بین آموزش و پرورش و همچنین مدارس وجود دارد. هریک از آنها به یک موضوع اشاره دارند. برخی از آنها به قوانین گذشته اشاره دارند و برخی دیگر به قوانین جدید. هریک از آنها بر حرف خود پافشاری می‎کنند. با توجه به قوانین تصویب شده آموزش و پرورش قوانین خاصی را به تصویب رسانده که مدارس باید به آنها عمل کنند.

توجه به سلامت دانش آموزان در زمان رفت و آمد با سرویس مدارس

اما این بی قانونی از سوی مدیران مدارس اعمال می‎شود که امری بسیار مهم و قابل تأمل خواهد بود. بیمه‎ها تاکنون با شرایط موجود کنار آمده‎اند. اما با توجه به ازدیاد تصادفات مختلف در مسیر و همچنین ازدیاد تلفات جانی این موضوع از سوی آنها با تلاش بیشتری در حال پیگیری خواهد بود. آنها همواره به این موضوع اشاره دارند که بر طبق قانون تنها در مواردی که تعداد بر اساس قانون باشد پرداخت‎ها از سوی شرکت بیمه‎ای اعمال خواهد شد. اما زمانی که تعداد اضافه شود و تلفات از سقف خود خارج شود پرداخت آن بر عهده صندوق خسارات بدنی می‎باشد.

توجه به سلامت دانش آموزان در زمان رفت و آمد با سرویس مدارس

شرکت‎های بیمه‎ای همانند سالهای گذشته نسبت به این موضوع بی توجه نیستند و به دلیل خسارت‎های زیادی که همه ساله بر دوش آنها نهاده می‎شود، امسال این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری خواهند کرد. آنها به مصوبه‎ای که از سوی آموزش و پرورش به تأیید رسیده توجه دارند وبی قانونی مدیران مدارس را امری بسیار مهم تلقی می‏‎کنند. شرکت‎های بیمه‎ای دیگر تعهدی نسبت به پرداخت خسارت‎های جانی افراد اضافه در خودرو ندارند و این مازاد را بر عهده صندوق خسارت بدنی قرار خواهند داد. تنها موضوع مهم برای جلوگیری از این اتفاق عدم توجه آموزش و پرورش به موضوع است.

منبع:

ریسک نیوز