حادثه همیشه در کمین ما خواهد بود. اما آیا همه حوادث به همین سادگی رخ میدهند یا اینکه علت خاصی برای آنها وجود دارد؟ این روزها خبر از تصادف تعداد زیادی اتوبوس و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان ما به گوش میرسد. چنین خبر قلب هر ایرانی را میلرزاند، اما چه باید کرد؟؟ آیا باید بود و نگاه کرد؟؟ آیا نباید علت هر حادثه به صورت کامل مشخص شود و از حادثه دیگر جلوگیری شود؟؟؟
در طی اخبار منتشر شده از سوی صدا و سیما، بر طبق یک آمار جهانی متوجه شدند که ایران در کل جهان رتبه دوم را در تصادفات جادهای به خود اختصاص داده است. این رتبه قابل تأمل میباشد، زیرا اکثر علل موجود برای چنین تصادفاتی، جادههای نا ایمن معرفی شدهاند. در نتیجه مسئولین هم در افزایش آمار تلفات جادهای مقصر هستند. راه و شهرسازی مسئولیت خطیری برای بهبود استاندارد جادهها بر عهده دارد.
چرا تصادفات جاده ای با بیمه در ارتباط است؟؟
شاید در نگاه اول تصادفات جادهای با رشتههای مختلف بیمهای در ارتباط زیادی نباشد، اما این تصور کاملا اشتباه خواهد بود. زیرا با یک بررسی جزئی به این موضوع پی خواهیم برد که تمامی خواب آلودگیها، نقص فنیها و علل بسیاری از تصادفات جادهای راننده و نقص فنی خودروی او معرفی شده است. در حالی که باید استاندارد جادهها را هم به این موضوع اضافه نماییم.
یک راننده اتوبوس که با هزاران گرفتاری در زندگی خود روبه رو است، در سر کار باید تمرکز زیادی به خرج دهد و باید ساعتها چشم به جادهها بدوزد تا بتواند مسافران را به مقصد نهایی برساند. یک راننده که تازه ماشینی را تحویل گرفته قطعا باید اقساط آن را تهیه نماید. کار او تنها رانندگی است و در نتیجه باید روزی خود را از جادهها به دست آورد.
وی بارها این جادههای ناامن را میپیماید به امید آنکه بتواند در پایان ماه اقساط سنگینی که برای تسهیلات بانکی برای او در نظر گرفته شده را بپردازد. در نتیجه در یکی از این رفت و آمدها به دلیل خستگی زیاد در طول روز، نبود شاگرد و عدم رسیدگی به خودروی خود، به دلایل مختلف همچون خواب آلودگی و نقص فنی و . . . به تصادف منجر خواهد شد و جان چندین تن از هموطنان را خواهد گرفت.
نقش بانکها در کاهش تصادفات جادهای
این موضوع هم به نظر بی ارتباط با تصادفات جادهای خواهد بود. اما در حقیقت یک ارتباط مستقیم دارد و آن هم با خستگی شدید راننده به دلیل کار زیاد خواهد بود. اقساط بانکی که در طول یک ماه برای فرد راننده در نظر گرفته میشود بسیار سنگین است و از همین رو او مجبور است که خود به تنهایی کار کند و از نیروی کمکی هم بهره نبرد. زیرا نیروی کمکی نیازمند یک هزینه به عنوان حقوق ماهیانه خواهد بود.
در برخی از موارد که شرایط اقساط بسیار ویژه میشود، راننده اتوبوس حتی از بیمه کردن وسیله نقلیه عمومی خود هم شانه خالی میکند تا بتواند بار مالی آن ماه را کاهش دهد. غافل از آنکه با این کار تنها با زندگی خود بازی خواهد کرد. در یکی از این رفت و آمدها اگر تصادفی رخ دهد قطعا نمیتواند هیچ خسارتی را دریافت کند، زیرا بیمهای در کار نمیباشد.
بنابراین بانکها در کنار سایر ارگانها باید به این قشر از مردم که شبانه روز در حال خدمت رسانی به مردم هستند، تسهیلاتی را علاوه بر آنچه به آنها اعطا نمودهاند، در نظر گیرند تا راننده با فکری باز برای رانندگی روزهای خود استارت بزند. به چنین ترتیبی شاید کمتر شاهد تصادفات جادهای و مرگ هزاران نفر از هموطنان عزیزمان باشیم.
مقصر اصلی تصادفات جادهای کیست؟؟
تصادفات جادهای، تصادفاتی هستند که در یک لحظه و خارج از فضای شهری رخ میدهند. همانطور که میدانید اغلب جادههای مواصلاتی بین استانهای کشور از جادههای خطرناکی میباشند که اغلب پس از حادثه تلفات بیش از حد انتظار خواهد بود. پس از رخ دادن تصادفات جادهای انگشت اشاره ما برای یافتن مقصر تنها یک فرد و همان راننده خواهد بود، در صورتی که اینگونه نیست.
در بسیاری از مواقع راننده تمام نکات ایمنی را رعایت میکند، در زمان خستگی از کمک خود استفاده میکند و اتوبوس را قبل از هر بار حرکت چک میکند و با داشتن برگه معاینه فنی پا به رکاب میشود. اما باز هم برخی از موانع جادهای همچون عدم رعایت قوانین توسط خودروهای دیگر، باریک بودن راهها، کنده کاری آسفالت جادهها و . . . علل غیرمنتظره ای برای رخ دادن یک حادثه خواهند بود. بسیاری از رانندگان از تبحر خاصی برخوردار هستند و میتوانند از پس مشکلات برآیند و به گونهای اتوبوس را از محل دور کنند، اما برخی دیگر نمیتوانند و همین امر منجر به حادثه خواهد شد.
راههای کاهش تصادفات جادهای؟؟؟
در حقیقت نمیتوان راه بخصوص را برای کاهش تصادفات جادهای در نظر گرفت. زیرا با توجه به علل مطرح شده این موضوع همانند یک سیکل شامل خود راننده، اتوبوس، عوامل محیطی، بانکها، پلیس، اداره راه و شهرسازی همان منطقه و بیمهها خواهند بود. این عوامل باید دست در دست هم بدهند تا بتوانند امنیت و آرامش را برای رانندگان فراهم نمایند تا بتواند ساعتها چشم و حواس خود را به جاده بدوزد. اهمیت به این قشر از جامعه در افزایش کارایی آنها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
بیمهها پس از دریافت خبر یک حادثه باید در محل حضور یابند، این حضور به موقع و تخمین خسارت و پرداخت سریع آن خود به عنوان یک راه برای کاهش دردها و آلام مسافران و راننده خواهد بود. تا زمانی که نتوان این سیکل را به یک چرخه درست و مستمر تبدیل کرد، قطعا هیچ مشکلی از سر راه برداشته نخواهد شد.
منبع: