یکی از سؤالات عمده‎ای که در خصوص بیمه‎ها مربوط به بیمه‎های ناباروری می‎شود. در کشور تقریبا در حدود سه میلیون زوج نابارور وجود دارد. به دلایل مختلف تعداد زوج‎های نابارور رو به افزایش می‎باشد. با توجه به ابلاغ سیاست‎های افزایش جمعیت و تدوین برنامه‎هایی برای افزایش نرخ باروری، یکی از گروه‎هایی که مصرانه در پی بچه دار شدن هستند زوج‎های نابارور می‎باشند. این زوجها برای درمان خود باید هزینه‎های زیادی را بپردازند.

هزینه‎های درمانی در خصوص ناباروری رقم بسیار بالایی را به خود اختصاص می‎دهد و به همین دلیل این مهم در نظر گرفته شد که برای این زوج‎ها هم بیمه‎های ناباروری در نظر گرفته شود. نابارور به زوجی گفته می‎شود که علی رغم عدم استفاده از روش‎های جلوگیری از بارداری و همچنین تلاش برای باردار شدن موفقیتی به دست نیاورند. درمان‎های ناباروری از درمان‎های بسیار ساده تا درمان‎های بسیار پیچیده متنوع است. به همین دلیل ببیمه‎های ناباروری باید بتواند این طیف از هزینه‌ها را به نحوی پوشش دهند.

روش‎های دارویی و غیردارویی در ناباروری

در درمان ناباروری علاوه بر داروهایی که وجود دارد می‎توان به روش‎های نوین هم اشاره کرد که هر کدام از این روش‎ها بار مالی زیادی را بر روی دوش زوجین قرار خواهد داد. بر اساس بررسی‎های انجام شده به این نتیجه رسیدند که برای استفاده از این روش‎های موفقیت آمیز باید 4 تا 7 میلیون هزینه صرف شود. چه بهتر که این هزینه‌ها توسط بیمه هابیمه‎های ناباروری پرداخت شود تا به نوعی در راستای هدف افزایش جمعیت هم گامی مثبت برداشته شود.

بیمه های ناباروری

پیشنهادهایی که توسط بیمه سلامت در خصوص بیمه‎های ناباروری داده شد بدین شکل بود که مراکز دولتی با توانایی انجام چنین خدماتی شناسایی و همچنین افرادی که شانس باروری آنها با استفاده از روش‎های ناباروری افزایش می‎یابد هم شناسایی شوند. بدین ترتیب هدف کلی و تعداد افراد مشخص خواهد شد. با توجه به آن هم می‎توان میزان بودجه موجود را تقسیم کرده و قسمتی از هزینه‎ها را پرداخت کرد. اقلام دارویی که تحت پوشش بیمه‎های ناباروری قرار خواهند گرفت در حدود بیست الی سی عدد هستند که این خود گامی مؤثر در زمینه کمک به زوج‎های نابارور خواهد بود.

منابع مالی در بیمه‎های ناباروری

با استفاده از منابعی که در راستای سیاست‎های تشویقی جمعیت است و با استفاده از کمک‎های وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور می‎توان تا حدودی میزان منابع مالی در زمینه بیمه‎های ناباروری را افزایش داد. این خدمات بیمه‎های ناباروری معمولا برای افرادی بیشتر انجام می‎شود که شانس باروری آنان بالای پنجاه درصد خواهد بود.

بیمه‎های ناباروری به گونه‎ای طراحی شده‎اند که در اکثر موارد برای اولین فرزند کاربرد خواهد داشت. در صورتی که منابع بیشتری برای این موضوع اختصاص داده شود می‎توان بیمه‎های ناباروری را حتی برای فرزند دوم یک زوج که یک فرزند دارند هم انجام داد.

با توجه به طرح تحول سلامت و با توجه به برنامه‎ریزی‎ها، در زمینه سلامت نیز اقدامات مختلفی صورت گرفته است. این اقدامات مربوط به حوزه ناباروری می‎شود. دربین این اقدامات می‎توان به مواردی همچون تحت پوشش قرار گرفتن برخی از اقلام دارویی که قبلا زیر پوشش بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی و پاراکلینیکی (همچون سونوگرافی که مخصوص بیمه خدمات درمانی برای دانشگاه‎های علوم پزشکی استان می‎باشد و در مراکز تخصصی ناباروری ارائه می‎شود) اشاره نمود.

مشکلات پیش رو

مشکلات متعددی که در زمینه بیمه‎های ناباروری وجود دارد وجود تعدد بیمه‎ها می‎باشد. بیمه‎های مختلف با خدمات مختلف و همچنین برنامه‎های متفاوت می‎تواند تأثیر نامطلوبی بر روی این چرخه داشته باشد. وجود یک نظام یکپارچه بیمه‎ای و تصمیم‎گیری‎های یک پارچه می‎تواند به این امر بسیار کمک کننده باشد.

هزینه‎ها در حوزه سلامت بسیار بالاست و همچنین اولویت‎ها متنوع است. هنوز مشخص نشده که چند نوبت می‎توان تحت پوشش بیمه‎های ناباروری قرار گرفت به همین دلیل صبر در این زمینه بهترین توصیه است و باید منتظر آینده‎ای روشن بمانیم.