همه روزه خبرهای بسیاری در زمینه اختلاس و تقلب در کار می‌شنویم. اما این بار این اختلاس در صنعت بیمه رخ داده است. صنعتی که همیشه مورد اعتماد مردم بوده به یکباره این چنین مورد حمله و آزار قرار می‌گیرد.

در سالهای گذشته مواردی وجود داشت که افراد به عمد منزل خود را آتش می‌زدند یا با ماشینی تصادف می‌کردند تا خسارت را از بیمه دریافت کنند. این تقلب بیمه‎ای کار مردم بود، اما بیمه‌های تقلبی توسط کارمندان بیمه صورت گرفته است.

خشت اول در بیمه‎های تقلبی

کارمندان شرکت‎های بیمه و نمایندگی‌هایی که وجود دارند می‌توانند برای افرادی که به آنها اعتماد می‌کنند و قراردادی پیش‌نویس را می‌بندند و پول را هم واریز می‌کنند، بیمه‌های تقلبی بسازند. به ظاهر این قرارداد بیمه‎ای و تمام مراحل آن بر روی کاغذ و در حضور بیمه شده انجام می‌شود، اما این مورد در سیستم اصلی قید نشده و سندهای جعلی ساخته می‌شود. در صورتی که اگر مشکلی برای فرد پیش بیاید این موضوع در آنجا مشخص می‌شود.

برای مثال شرکت‎های حمل و نقل کوچک معمولا برای رسیدن یک بار به مقصد اصلی خود بیمه نامه‎ای را امضا می‎کنند و پول آن را هم واریز می‎کنند. در صورتی که این بیمه‎نامه جعلی بوده و تمام پول هم به جیب همان کارمند یا همان نمایندگی رفته و در پایان سفر دیگر تعهدی وجود ندارد. این قبیل بیمه‎ها فرصت خوبی برای جعل را پدید آورده‌اند تا بتوانند فضا را برای افراد سودجو باز نمایند.

بیمه های تقلبی
باید به این موضوع  اشاره کرد که اکثر افراد خاطی این سرمایه‎ها را به حساب فرد دیگر واریز می‎کنند و زمین یا خانه‎ای به نام افراد دیگر می‎خرند تا ردی از آنها باقی نماند. سندهای جعلی، بیمه نامه‎های صوری و به صورت کلی بیمه‌های تقلبی روندی را پدید می‌آورند که دیگر هیچ کس به نمایندگی‌ها و به صورت کلی به بیمه‌ها اعتماد نداشته باشد.

دلیل ساختن بیمه‎های تقلبی

اما دلیل اینکه چرا این افراد به اینگونه سرمایه‌ها دل می‌بندند و به حقوق خود راضی نیستند، آن است که با وضعیت فعلی بیمه پاداش‌ها و حقوق‌های کارمندان سر وقت به آنها داده نمی‌شود. هر فردی هم گرفتاری‌های خاص خود را دارد. در نتیجه با تشویق سایر افرادی که چنین کارهایی را انجام می‌دهند او هم قدم در این مسیر می‌گذارد. شاید سامانه‌ها نتوانند این بیمه‌های تقلبی را تشخیص بدهند، اما مسلما خدایی بالای سر آنها قرار دارد که ناظر بر تمام کارها می‌باشد.

برای جلوگیری از این کار باید تمام بیمه‎نامه با احتساب پرداخت پول باشد و در سیستم ثبت گردد و بیمه نامه‎های دستی از سیستم حذف گردند. سامانه مورد نظر هم باید بیش از پیش تقویت شود تا جلوی اینگونه کلاهبرداری‎ها و از بین رفتن سرمایه مردم را بگیرد.