از تیتر خبر مشخص است که شرایط جدید برای خودروهایی که فاقد بیمه نامه شخص ثالث می‎باشند در نظر گرفته شده است. این بیمه نامه یکی از ضروری‌ترین بیمه نامه‌هایی است که در سطح کشور وجود دارد. به دلیل آنکه با جان مردم در ارتباط می‌باشد برای هر خودرویی ضروری است. اما با این وجود بارها دیده شده که برخی از خوردروها این شرایط را نادیده گرفته و بدون داشتن بیمه نامه در شهر تردد می‌کنند.

خودروی بدون بیمه یعنی ارابه مرگ

رانندگی با یک خودرویی که فاقد شرایط لازم می‌باشد نشان دهنده آن است که با یک وسیله مرگ بار در سفر هستید. در صورتی که خودروی فاقد بیمه نامه به فردی بزند قتل عمد محسوب می‎شود. برخی از ارگان‌های مهم، قوانین را وضع نمودند که تا از این بی قانونی پیشگیری به عمل آید. شرایط وضع شده برای آن است که رانندگان فاقد بیمه نامه از ترس توقیف خودروی خود مجبور به بیمه کردن شوند.

ارگان‌هایی که به جد در این راه کمک کننده هستند شامل بیمه مرکزی، وزات کشور، وزارت راه و وزارت دادگستری هستند. جلسه‌ای در 8 روز گذشته ترتیب داده شد تا ساز و کار رسمی در این پیگیری شود و هیچگونه خلل و هیچگووه تخفیفی برای افرادی که فاقد بیمه نامه شخص ثالث می‌باشند در نظر گرفته نشود. زمانی که یک قانون اجباری محسوب می‌شود، فرقی ندارد که یک فرد تازه رانندگی می‌کند یا سالها است که در جاده‌ها زندگی می‌کند، این قانون برای همه افراد است و باید رعایت شود.

لزوم داشتن بیمه شخص ثالث برای رانندگان

در این جلسه برخی از اصطلاحات و قوانین از نو خوانده شدند و در خصوص آنها بحث و گفتگو شد تا در نهایت به تصویب توقیف کردن خودروهایی که فاقد بیمه نامه شخص ثالث می‌باشند ختم شد. شاید برخی از رانندگان این موضوع را جدی نداند اما سیستم‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شده تا رانندگانی که خودروی آنها فاقد بیمه نامه می‌باشد و در شهر رانندگی می‌کنند یا به مسافرکشی می پردازند شناسایی شده و توسط پلیس خودروی آنها توقیف گردد. اطلاعات لازم در خصوص هر خودرو، شرکت بیمه مربوطه و اطلاعات مالک آن توسط بیمه مرکزی در یک سیستم سرتاسری در کشور تدوین خواهد شد.

بیمه نامه شخص ثالث

اجرا کننده این قانون پلیس راهنمایی رانندگی است. پلیس تنها به وظیفه خود که حفظ امنیت جاده‌ها می‌باشد عمل خواهد کرد. علاوه بر آن ارگان‌های مهم هم پیگیری کننده کار هستند. قانون توقیف خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث توسط وزارت‌های مختلف تأیید و این خبر از ابتدای تیرماه به صورت رسمی اعلام شده است.

پروسه توقیف خودرو

ساز و کار این قانون به چنین شکلی می‌باشد که خودروی فاقد بیمه نامه شخص ثالث از زمانی که استارت حرکت آن زده شود و در شهر و جاده‌های خارج شهر تردید داشته باشد، توسط سیستم یکپارچه بیمه مرکزی و پلیس شناسایی خواهد شد. سپس دستور توقف آن در محل و انتقال خودرو با جرثقیل به پارکینگ داده خواهد شد. فرد مذکور نمی‌تواند خودروی خود را تحویل بگیرد تا زمانی که بیمه نامه شخص ثالث وی تمدید شود یا اینکه بیمه نامه خریداری شود.

در صورتی که تمام روال قانونی باشد و در نهایت پلیس و شرکت بیمه آن را دارای اعتبار بداند، دستور رفع توقیف داده می‌شود. این شرایط در زمانی که حتی خودروی کارکرده هم در خیابان تردد داشته باشد و تنها یک روز از خرید آن گذشته باشد هم صدق می‌کند. پس باید قبل از حرکت ببیمه نامه شخص ثالث را در خودروی خود به همراه داشته باشید. تاریخ اعتبار و صحت وجود بیمه نامه در رانندگانی که باری برای حمل دارند، در بیمه نامه آنها قید خواهد شد.  اگر بیمه نامه به همراه ندارید یا مهلت تمدید آن به اتمام رسیده است هرچه زودتر اقدام نمایید.