در هر کاری خطا وجود دارد، اما مهم این است که این خطا موجب از بین رفتن یک اندام یا مرگ فرد نشود. در شغل‌های پر خطری همچون پزشکی و فعالیت‌های مربوط به آن، مهندسی و کارهای ساختمانی و . . . این اتفاقات ممکن است که رخ دهد و پزشک یا کارفرما مسئول این اتفاق است و باید خسارت‌های وارده را جبران نماید. پرداخت دیه یک انسان یا دیه از بین رفتن یک عضو از بدن بسیار سنگین است و علاوه بر آن بار روحی و عاطفی بسیار زیادی دارد که باید به هر طریقی با آن کنار آمد. بیمه مسئولیت پزشکان یکی از راه‎حل‎های موجود می‎باشد.

بیمه‎ای برای پزشکان

پیشگیری همیشه بهترین راه است و همچنین تشخیص اینکه آیا خطری در راه است یا خیر می‎تواند بسیار کمک کننده باشد. به همین دلیل پزشکان و پیراپزشکان عزیز باید از بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان استفاده نمایند تا در زمان بروز اتفاق عواقب آن مختل کننده کار آنها نباشد. بیمه مسئولیت پزشکان می‎تواند به مواردی تعلق گیرد که مرگ یک بیمار یا از بین رفتن یک عضو آن و سایر آسیب‌هایی که به بدن وی وارد می‎شود، بر اثر کوتاهی پزشک یا پیراپزشک باشد. این بیمه به غیر از این موارد تعلق نخواهد گرفت. این بیمه نامه در حدود 31 سال پیش بنا گردیده و امروزه مورد توجه بسیاری از مشاغل است.

در بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان نوع رده شغلی و درصد بروز خطاها بسیار مهم بوده و قیمت‎ها بر این اساس تعیین می‎شود. معمولا هزینه‎ای که برای پیراپزشکان در نظر گرفته می‎شود نسبت به پزشکان کمتر خواهد بود.

بیمه مسئولیت پزشکان

تخفیف‎های برای بیمه مسئولیت پزشکان

در کلینیک‎ها و درمانگاه‎های مربوط به خدمات پزشکی که بسیاری از افراد در آن فعالیت دارند به دلیل خصوصی بودن نیازمند آن هستند که از بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان بهره‎مند شوند. به چنین ترتیبی اگر رئیس مرکز به بیمه مسئولیت در کنار بیمه‎ای که برای سایر خدمات آنها در نظر گرفته اقدام نماید، تخفیف قابل توجهی به دلیل گروهی بودن به آن مرکز تعلق می‎گیرد که در حالت تک نفره این تخفیف تنها در مواردی که در طول زمان بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان از افرادی کوتاهی سر نزند و هیچ مشکلی رخ ندهد تعلق خواهد گرفت.

اغلب پزشکان در زمان رخداد یک حادثه نمی‎دانند باید به چه شیوه‎ای عمل کنند. به همین دلیل نیاز است تا هر فردی در رابطه با حق و حقوق کاری خود اطلاعاتی به دست آورد و بتواند بر اساس آنها به کار بپردازد. اگر پس از مرگ یا از بین رفتن عضو یک فرد ثابت شود که آنها در کار خود دقت به خرج نداده‎اند، گویی مرتکب قتل عمد یا خسارتی به عمد شده‎اند. پس در این زمان نقش بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان اهمیت خود را نشان خواهد داد.

چگونگی پرداخت خسارت

در بیمه مسئولیت دیگر نیازی به دعوا بر سر حق و حقوق نیست و سکوت و عذرخواهی فایده‎ای ندارد. این خسارت در زمان کوتاه و قبل از آنکه دادگاه حکمی را صادر کند تعیین و در عرض دو هفته به فرد مورد نظر پرداخت خواهد شد. در نتیجه در این رابطه هیچ زمانی تلف نخواهد شد. معمولا زمان دادرسی هزینه‎هایی بر روی دوش فردی که مورد شکایت قرار گرفته قرار می‎گیرد که بیمه مسئولیت پزشکان این هزینه‎ها را تا جایی که پزشک یا پیراپزشک مربوطه در زمان عقد قرارداد انجام داده برعهده خواهد گرفت.

بیمه در این ماجرا نقش یک وکیل کارکشته را بازی خواهد کرد که تمام راه‎ها را برای جلوگیری از رسیدن پرونده به آخرین حد انجام خواهد داد. پس چه خوب است که این اطلاع رسانی به تمام پزشکان داده شود و آنها با خطراتی که لحظه به لحظه سایه به سایه با آنها همراه می‎باشد بیشتر آشنا شوند.