در کشور عزیز ما ایران علاوه بر شرکت‌های دولتی در خصوص ارائه خدمات بیمه‎ای، شرکت‌های خصوصی و بیمه غیر دولتی زیادی هم وجود دارند که در حال فعالیت هستند. اما از سوی شورای نگهبان برای تأسیس این شرکت‌ها، قوانین خاصی به تصویب رسیده که مربوط به سال 80 می‌باشد. این قوانین در واقع به دلیل افزایش رفاه حال مردم، ایجاد امنیت اقتصادی در جامعه، بهبود خدمات به دلیل رقابت در بین شرکت‌های بیمه‌ای موجود، جلوگیری از ضررهای اقتصادی به جامعه و مردم تدوین شده بود.

ضوابط و حیطه‎های فعالیت بیمه غیر دولتی

بر اساس این قوانین تمامی سیاست‌ها، نظارت بر کارها و تصمیم‌گیری‌های مهم در حوزه این صنعت در اختیار دولت خواهد بود و شرکت‌های بیمه‌ای نباید در زمینه‌های مختلف خودسرانه اقدامی انجام دهند. در قانون بعدی تمامی حیطه‌های فعالیتی و ضوابط تأسیس یک شرکت بیمه غیر دولتی، حق بيمه و كارمزد مربوط به رشته‌هاي مختلف بيمه، ميزان ذخاير فني و اندوخته‌هاي قانوني و نحوه سرمايه‌گذاري آنها و . . . بر اساس قانون تاسيس بيمه مركزي ايران و بيمه‌گري تعیین خواهد شد. در پایان هم هر شرکت بیمه غیر دولتی برای تأسیس نیاز به یک حداقل سرمایه‌ای دارد که سقف آن بر اساس نتیجه نهایی تعامل و تصمیم‌گیری بیمه مرکزی و وزارت دارایی و در نهایت تأیید هیأت وزیران مشخص خواهد شد.

بیمه غیر دولتی

در جلسه‎ای که اخیرا هیئت دولت برگذار کرده جدیدترین نرخ حداقل سرمایه برای تأسیس و صدور پروانه یک شرکت غیردولتی مبلغ صد میلیارد تومان تعیین گشت. این مبلغ به تفکیک زیر می‌باشد:

20 میلیارد تومان برای بیمه مستمری، زندگی و سایر بیمه‌های در این حوزه.
30 میلیارد تومان برای بیمه غیر زندگی و انواع بیمه‌های مربوط به آن.
50 میلیارد تومان برای کلیه رشته‌های بیمه‌ای.

همچنین در این جلسه برخی نرخ‌های دیگر از جمله حداقل سرمایه برای آغاز به کار مؤسسات بیمه اتکایی در حدود 250 میلیارد تومان به تأیید رسید. همچنین مجوز واردات 400 آمبولانس برای مناطق صعب‌العبور و همچنین روستایی هم صادر شد.

امید است تا با افزایش سرمایه گذاری‌ها در صنعت بیمه ایران، بیمه در این کشور روز به روز بیش از گذشته پیشرفت کرده و دیگر هیچ ایرانی دغدغه آینده خود و خانواده خود را نداشته باشد و با خیالی آسوده از لحظه لحظه عمر خود لذت ببرد.

منبع:
http://bina.ir/