همه ما از مزایا و معایب بیمه خبر داریم، اما موضوع مهم دیگر اشاره به یکی از پرطرفدارترین بیمه یعنی بیمه شخص ثالث می‎باشد. چرا این بیمه تا این حد ارزشمند است؟؟؟ زیرا درصد زیادی از ضررها را پوشش می‎دهد و می‎تواند در کمترین زمان ممکن فرد را از گرفتاری‎هایی که تنها در یک لحظه غفلت از او سر می‎زند رهایی بخشد. بیمه شخص ثالث بیمه اجباری است و هر فردی که خودرویی دارد یا حتی موتورسیکلت باید از این پوشش بیمه ای برخوردار شود. در غیر این صورت یک متخلف به حساب می‎آید.

بیمه شخص ثالث و خداحافظی با مشکلات تنها با یک کد

در هر جایی افرادی وجود دارند که از قوانین به نفع خود بهره می‎برند و آن را برای خود ارزشمند می‎دانند. به همین دلیل دست به هر نوعی تخلفی برای رهایی از پرداخت حق بیمه می‎زنند. برخی از آنها موفق اما برخی از آنها پس از مدتی از کار مشخص خواهند شد. بیمه مرکزی قصد دارد تا با یک طرح جدید که یک کد نهایی و تک می‎باشد از این مشکلات جلوگیری نماید و راه حل نهایی خود را ارائه دهد. قطعا با اجرای این کدسازی یکسان بسیاری از تخلفات در داخل سیستم بیمه ای کشور برای بیمه شخص ثالث از بین خواهد رفت.

چرا شرکت‎های بیمه ای از بیمه شخص ثالث دل خوشی ندارند؟؟؟

از نظر شرکت‎های بیمه‎ای در سطح دنیا چنین شرایطی برای استفاده از بیمه شخص ثالث وجود ندارد. زیرا همیشه یک برابری بین شرکت و مردم وجود خواهد داشت که از ضرر بیش از اندازه بر شرکت مربوطه جلوگیری خواهد کرد. اما در رابطه با بیمه شخص ثالث در ایران تمامی کارها و ضررها بر عهده شرکت‏‎های بیمه‎ای است و این موضوع که ارزش افزوده‎ای هم به این بیمه تعلق می‎گیرد خود مزید بر علت خواهد شد. به همین دلیل دل خوشی برای فعالیت وجود ندارد.

بیمه شخص ثالث و خداحافظی با مشکلات تنها با یک کد

شرکت‎های بیمه‎ای باید از نظر مالی توانایی بالایی برای پرداخت بیمه‎های شخص ثالث در کمترین زمان ممکن را داشته باشند. همچنین نبود نرخ‎های واقعی بخصوص در شرکت‎های خصوصی خود برا انبار شدن بدهی‎ها می‎افزاید. اما حالا که خبر از ایجاد یک کد یکپارچه در بین شرکت‎ها منتشر شده، شرکت‎های بیمه‎ای اندکی احساس راحتی را تجربه خواهند کرد. زیرا کمترین کار ممکن جلوگیری از تخلفات در این سیستم می‎باشد.

 

همتی و تأکید برای اجرای کد بندی بر بیمه نامه شخص ثالث

بیمه نامه شخص ثالث یکی از بزرگترین بیمه نامه‎ها در کشور مطرح می‎باشد که هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی آمار زیادی را به خود اختصاص داده است. اما همانطور که می‎دانید در هر جایی که خبر از ازدیاد جمعیت باشد، سیستمی شدن کارها و جلوگیری از کاغذبازی های اداری یکی از بهترین کارهای پیش رو برای جلوگیری از تلف شدن وقت است و خود یکی از جنبه‎های مهم کاری بشمار می‎رود.

بیمه شخص ثالث و خداحافظی با مشکلات تنها با یک کد

همتی نیز برای اجرای هرچه سریع تر اجرای یک سیستم یکپارچه در کل کشور برای استفاده و صدور بیمه نامه شخص ثالث تأکید زیادی دارد و از نظر او در همین ماه جاری این موضوع باید رسیدگی و اجرا شود. با سیستمی شدن کارها یکی از مهمترین وظایف از دوش رئیس بیمه مرکزی برداشته می‎شود. البته این سیستمی شدن و اجرای یک کد در بین همه تا یک زمان خاص اعتبار دارد و افراد سودجو به طریقی در داخل این سیستم هم نفوذ خواهند یافت. پس سیستم از حالت ابتدایی باید در سطح بسیار پیشرفته‎ای طراحی و اجرا شود.

 

سامانه سنهاب برای بیمه شخص ثالث

سامانه سنهاب همان سامانه‎ای است که از طریق آن بیمه شخص ثالث به صورت یک پارچه و بدون دخالت هیچ فردی صادر می‎شود و با اجرای یک کد آن هم از نوع یکتا این سیستم به کار خود ادامه خواهد داد. این سیستم و نحوه استفاده از آن باید به تمامی شرکت‎های بیمه‎ای در ایران آموزش داده شود تا در حین کار به مشکلی برنخورند. با اجرای سنهاب درصد زیادی از مشکلات از بین خواهند رفت.

بیمه شخص ثالث و خداحافظی با مشکلات تنها با یک کد

شرکت‎های بیمه‎ای و فردی که بیمه گذار است در طی یک دوره همواره ضررهای زیادی را متحمل شده و این ضررهای پی در پی در بین شرکت‎ها نشان دهنده یک مشکل همه گیر خواهد بود که با بحث و بررسی نهایی در نتیجه به راه اندازی سیستم سنهاب ختم شد. شرکت‎های بیمه‎ای دیگر گله و شکایتی از کم لطفی‎های بیمه مرکزی نداشته باشند. زیرا این بیمه تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط به کار گرفته تا امید و رضایت را در دل بیمه گزاران زنده کند.

بیمه شخص ثالث و خداحافظی با مشکلات تنها با یک کد

 

آیا از تخلفات و تخفیف غیر اصولی جلوگیری خواهد شد؟؟؟

قطعا یکی از مهمترین اهداف برای راه اندازی سنهاب در رابطه با جلوگیری از تخلفات در سطح اداری بوده و به همین دلیل طراحی شده است. اما در حال حاضر نوپا است و معمولا مجهز شدن به شرایطی که بتواند وضعیت نامناسب و تخلف را از غیر تخلف تشخیص دهد کمی زمان بر خواهد بود. به همین دلیل باید کمی صبر پیشه کرد تا روند طراحی و اجرایی شدن به حد نهایی خود نزدیک شود در این صورت جلوگیری از این اتفاقات دور از انتظار نیست.

منبع:

ریسک نیوز