بیمه بدنه خودرو یکی از رشته‎های بیمه‎ای است که متأسفانه نسبت به بیمه شخص ثالث در حدود 15 درصد استقبال داشته است. آخرین آمار رسمی از بیمه‎نامه‎های صادر شده در کشور نشان می‎دهد که به ازای 20میلیون بیمه نامه شخص ثالث تولیدی در سال 94 تنها برای 3میلیون نفر از آنها بیمه‎نامه بدنه صادر شده که درصد بسیار کمی می‎باشد.

عامل نخست در بد اقبالی بیمه بدنه

یکی از دلایل این اختلاف اجباری بودن بیمه شخص ثالث است که فرد پس از خرید خودرو باید بیمه شخص ثالث داشته باشد و در صورت نداشتن آن رانندگی ممنوع است. اما چنین تأکید و اجباری برای بیمه بدنه وجود ندارد و به همین دلیل مردم استقبال کمتری از آن دارند.

عامل دوم در عدم استقبال از بیمه بدنه

عامل بعدی در درصد کم بیمه بدنه بحث عدم آگاهی مردم نسبت به این نوع بیمه نامه می‎باشد. یعنی فرهنگ‎سازی درستی در این زمینه انجام نشده و فرهنگی که در خصوص اهمیت استفاده از بیمه شخص ثالث وجود دارد در خصوص بیمه بدنه وجود ندارد. به همین دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به مزایای این بیمه از مهمترین کارهایی است که باید به زود محقق شود. هرچه زودتر این فرهنگ در بین مردم جامعه جا بیوفتد، این آمار هم به جایگاه اصلی خود خواهد رسید و همچون سایر کشورها در بحث بیمه بدنه در بالاترین سطح قرار خواهیم گرفت.

مردم از گرانی بیمه بدنه و پرداخت خسارت اندک در زمان بازپرداخت شکایت دارند. آنها معتقدند برای تصادف بیمه باید تا جایی خسارت را پرداخت کند که خسارت‎های وارده به فرد به صورت کامل جبران شود. شرکت‎های بیمه بر اساس بازار رقابتی هر یک قیمتی را برای پرداخت در نظر گرفته‎اند که همین موضوع می‎تواند وضعیت بازار را بیش از این متشنج کند. زیرا ارزان فروشی در حق بیمه و همچنین پرداخت‎های بسیار زیاد در خسارت به وضعیتی دچار می‎شود که شرکت‎های بیمه را بدهکار می‌کند. این همه کار تنها برای به دست آوردن چند مشتری بیشتر است. اما اگر یک تعرفه و یک حالت در بین شرکت‎های بیمه وجود داشته باشد مشکلی رخ نخواهد داد.

بیمه بدنه

بیمه بدنه پوششی بسیار متنوع می‌باشد و انواع مختلفی از جمله آسیب به بدنه، سرقت و . . . را شامل می‌شود که هر یک از آنها نیاز به مبلغی خاص برای بسته شدن قرارداد دارد. اما در خصوص بیمه شخص ثالث تنها آسیب به شخص مد نظر قرار دارد.

دلیل اجباری نبودن بیمه بدنه

علت اجباری نبودن بیمه بدنه به علت آسیب به خود می‎باشد نه دیگران، در حالی که علت اجباری شدن بیمه شخص ثالث تنها آسیب وارد کردن به یک شخص دیگر است. آسیب به شخص دیگر از نظر بیمه بالاترین حد و زنگ خطر محسوب می‌شود که اجباری شدن آن به نفع مردم است.

شرکت‎های بیمه باید شرایط لازم را برای بیمه بدنه تسهیل نمایند. از نظر کارشناسان، قیمت، رسیدگی به امور بیمه شده و بسیاری از کارهای اداری باید روند به سرعت انجام شود و وقت مشتری گرفته نشود. برای استقبال مردم نیاز است تا برخی شرایط در این راه فراهم شود.