در خارج از کشور افراد زیادی وجود دارند که به دلیل کار و سایر موارد از ایران خارج شده‎اند. این افراد زمانی که در ایران حضور داشته‎اند، زیر نظر بیمه تأمین اجتماعی بوده‎اند و ممکن است پس از بازگشت به ایران یا در همان خارج از کشور فوت کرده باشند. در نتیجه خانواده این فرد نمی‌دانند که آیا مزایای مستمری به اعضای خانواده تعلق خواهد گرفت یا خیر. چند شرط در این زمینه وجود دارد که فرد قبل از فوت خود باید آنها را به همراه داشته باشد.

شرط اصلی پرداخت مستمری

یکی از اصلی‎ترین شروطی استفاده از مستمری این است که حق بیمه این فرد برای 1 سال پرداخت شود و این پرداخت به سه ماه قبل از فوت فرد بیمه شده باز گردد. اما باید ده سال از تاریخ بیمه شدن وی بازگردد، در صورتی که پرداخت‎ها منظم نباشد هم قابل قبول است. به چنین ترتیبی مسلما زیر نظر بیمه تأمین اجتماعی بوده و در نتیجه می‎تواند از مزایا بهره‎مند شود.

اما بیمه تأمین اجتماعی در زمان حیات افراد تنها در داخل ایران می‌تواند به پرداخت خدمات بپردازد. زیرا در خارج از کشور شعبه‌هایی برای انجام امور خدماتی افراد ندارد. اما اگر افراد در داخل کشور به پزشکان یا مراکزی که تحت پوشش همین بیمه قرار دارند مراجعه کنند، کارها به راحتی و بدون مشکل انجام خواهد شد. همچنین خدمات دیگری مثل خرید وسایل ضروری کمک درمانی هم تحت پوشش قرار می‎گیرد. اگر فرد بیمه شده بیمه تأمین اجتماعی در خارج از کشور فوت کند، بر اساس قوانین بیمه تأمین اجتماعی هزینه‌ها پرداخت خواهد شد.

خدمات تامین اجتماعی در خارج از کشور

بیمه تأمین اجتماعی از طریق روابط بین‎المللی می‎تواند برخی از خدمات مورد نیاز را در خارج از کشور ارائه دهد که البته برای بازستانی هزینه خرج شده حتما باید مدارک درمان به دست افراد مسئول در ایران برسد. اما برای آنکه از خدمات مختلف و معمولی بدون هزینه بالا بهره‎مند شوید دیگر مراکزی وجود ندارد که به آنجا مراجعه کنید. در نتیجه از قبل برای اینگونه خدمات کلینیکی متخصصان تعیین می‌شوند که افراد خارج از کشور بتوانند از این متخصصان برای درمان خود بهره ببرند. حتی در برخی از کشورها یک ارتباط مستقیمی بین نماینده بیمه تأمین اجتماعی ایران و آن کشور وجود دارد که می‎تواند کار را با سرعت بیشتر و بهتری انجام دهد.

بیمه تأمین اجتماعی

مستمری از کارافتادگان و سایر موارد در خارج از کشور

در خصوص تأیید از کار افتادن یک فرد هم همچون داخل ایران دارا بودن تمامی مدارک جهت ناتوان بودن فرد مورد نظر نیاز است تا بر آن اساس و بر اساس تصمیمی که شورای پزشکی در سر دارد، فرد را از کار افتاده معرفی و مستمری برای وی تعیین کنند. حتی بیماری‌های خاصی هم تحت بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند. بیمه تأمین اجتماعی در خارج از کشور با نام بیمه ایرانیان خارج از کشور شناخته شده است.

بیمه ایرانیان یا همان بیمه تامین اجتماعی در خارج از کشور برای تمامی خدمات درمانی خود از قوانینی پیروی می‎کند که در ایران رواج دارد. یکی از موارد بازنشسته شدن افراد می‎باشد. این بازنشسته شدن همانگونه که در ایران یک سنی دارد و نیازمند چند سال سابقه بیمه است، در خارج از کشور هم به همین صورت می‎باشد. هرچه میزان سابقه کار بیشتر باشد، افراد می‎توانند بر اساس قوانین بیمه تأمین اجتماعی زودتر از موعد خود را بازنشسته نمایند.

بیمه تأمین اجتماعی یا بیمه ایرانیان هدف خود را رسیدگی و حمایت از کلیه ایرانیان مقیم در کشورهای دیگر می‎داند تا در آن کشورها هم از مزایای بیمه‎ای خود بهره‎مند شوند.