بیماران خاص در حقیقت بیمارانی هستند که به بیماری‌های مختلف دچار می‌شوند. از جمله این افراد می‌توان به کسانی که دارای بیماری‌های تالاسمی، بیماری‌های متابولیکی، هموفیلی و بیماری‌های پیوندی می‌باشند اشاره نمود. این افراد در حقیقت باید به نوعی از شرکت‌های بیمه خدماتی دریافت کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن هزینه‌های خود را پرداخت نمایند و علاوه بر بار سنگین بیماری بار مالی آن را به دوش نکشند. معمولا درمان چنین بیماری‌هایی هزینه‌های زیادی را با خود به همراه دارد.

بیمه و بیماران با بیماری‎های خاص

بیمه می‌تواند در بیماران خاص با ساز و کارهایی که در نظر گرفته هرگونه تغییر در قیمت داروهای این بیماری‌ها را که هر از گاهی رخ می‌دهد را پرداخت نماید. در بیماران خاص هزینه‌ها به موقع پرداخت می‌شود تا شرکت بیمه‌ای بتواند با فعالیت خود و پرداخت پول به مراکز درمانی زندگی این بیماران را آرامش بیشتری ببخشد و فکر هزینه‌های مالی سنگین را از ذهن آنها دور کند. به چنین ترتیبی می‌توان به بهترین شکل روحیه سازی را برای آنها پدید آورد. در این رابطه مهمترین تصمیمی که اتخاذ شده در حقیقت یارانه دارویی است که برای این بیماران در نظر گرفته شده است.

داروهای بیماران خاص

در رابطه با داروهایی که برای بیماران خاص در نظر گرفته شده و بسیار گران قیمت هم هستند، مهمترین گام اقدامی است که دولت در این رابطه انجام داده و از طریق بودجه‎های که برای این کار در نظر گرفته شده توانسته بار سنگین مالی آن را کاهش دهد. در حقیقت این بودجه برای شرکت‌های بیمه‎ای هم بسیار مطلوب در سریع ترین زمان ممکن پرداخت می‎شود تا آنها هم بتوانند به مراکزی که زیر نظر آنها در حال فعالیت می‎باشند از نظر بیمه‎ای پرداخت به موقعی داشته باشند.

در کشورما مراکز دولتی بسیاری وجود دارند که در واقع این مراکز کار ارسال دارو را برای بیماران خاص انجام می‎دهند. این مراکز با تلاش شبانه روزی خود قصد دارند تا شرایط زندگی این عزیزان را بهبود ببخشند. بیماران خاص و یارانه دارویی که برای آنها در نظر گرفته شده در حقیقت ماه به ماه همانند یارانه نقدی به حساب خانوارها پرداخت می‎شود تا آنها برای بیماری فرزند یا پدر و مادرشان به مشکلات مالی زیادی برنخوردند.

بیماران خاص و یارانه دارویی آنها

یارانه داروویی بیماران خاص

برای بیماران خاص داروهای خاصی هم تجویز می‌شود که این داروها با قیمت‌های بسیار گرانی عرضه خواهد شد. قسمتی از هزینه‌هایی که برای داروها در نظر گرفته شده توسط بیمه‌ها با کمکی که دولت به آنها می‌کند پرداخت می‌شود و درصد بقیه هم از طرف خانواده بیمار پرداخت خواهد شد. بیماران خاص هم علاوه بر یارانه نقدی دارای یارانه دارویی هستند که مبلغ قابل توجهی ماهانه به حساب آنها واریز می‌شود. علاوه بر این ها درصد پرداختی که برای بیمار در نظر گرفته شده به نوعی بوده که بر اساس وضعیت مالی وی تعیین می‌شود و در حد زیادی نخواهد بود. امروزه در بین بیماری‌های مختلفی که در زمره پوشش بیمه‌ای قرار دارند در حقیقت سرطان هم به آنها اضافه شده و شرایط را بهبود بخشیده است.

اما باز هم چنین یارانه و پوشش بیمه‎ای برای بیماران خاص کافی نیست. زیرا بیمه‎ها باید شرایطی را تدبیر کنند که داروهای خاص و گران قیمت به جای داروهای معمولی اهمیت بیشتری داده شود. داروها و آمپول‎هایی که هزینه بالایی دارند و برای سلامت و زنده ماندن بیمار باید تزریق شوند از داروهای معمولی ارزان تر بیشتر اهمیت دارند.

ما نباید هزینه‎هایی که امروز گریبان گیر مردم شده و تورمی که روز به روز افزایش خواهد داشت را با گذشته‌ای که چنین مشکلاتی وجود نداشتد مقایسه کنیم و طرح تحول سلامت را مانعی برای کار و کمبود هزینه‌ها بدانیم. در رابطه با بیماران خاص دولت و بیمه‎ها باید با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند تا مشکلات افرادی که به سیصد نوع بیماری با هزینه بالای دارویی مبتلا هستند حل شود. در صورتی که حمایت‎های مختلف مالی برقرار نباشد، دوباره به سالهای قبلی باز خواهیم گشت و بسیاری از مردمی که می‎توانند با دارو زنده بمانند از بین خواهند رفت. از اقدام مهمی که دولت باید در کمترین زمان ممکن به انجام آن بپردازد در واقع افزایش هزینه یارانه دارویی می‎باشد.