شرکت‌های مختلف بیمه اعم از دولتی و غیر دولتی به باج افزار Wanna Cry آلوده شده‎اند. زیرا بر اساس توصیه‎هایی که از طریق سایت‎های مختلف مبنی بر بروز شدن مایکروسافت شده بود در حدود دو هزار مورد، به این باج افزار آلوده شدند.
باج افزار مذکور تمامی سرورهای مختلف را از بین می‌برد و در نهایت در ازای دریافت مبلغی رمزهای مورد نظر را به شما می‌دهد. این هک‌ها توسط یک فرد عرب انجام شده است. زیرا توضیحات داده شده عربی بوده و مشخص شده این گروه در عربستان است.

در بین شرکت‌های مختلف، شرکت بیمه معلم هم از این اتفاق در امان نبود. شرکت‌های دولتی و خصوصی زیادی در سرتاسر ایران مورد حمله قرار گرفتند و سیستم‌هایی که برای کارهای مختلف یک شرکت به آن نیاز است از کار افتاده و این روند به ضرر کشورهای مختلف است.

باج افزاری که جدی گرفته نشد

باج افزار Wanna Cry که از هفته‎های گذشته مورد بحث بسیاری از سایت‎های فعال در زمینه تکنولوژی بوده، امروز به ایران راه پیدا کرده و کامپیوترهای ایرانی را هک و فایل‎های مختلف را رمزگذاری کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که برخلاف توصیه‎های جدی در این زمینه بسیاری از مسئولان آی‎تی شرکت‎ها به آن توجهی نداشتند.

باج افزار Wanna Cry

علاه بر خسارت‌ها و زمانی که برای راه‌اندازی دوباره یک سیستم جدید نیاز است، هزینه‎های زیادی هم در این بین هدر می‎رود که تنها با یک بروز رسانی در مایکروسافت، این مشکلات حل شده و رخ نمی‌داد. اگر فرد مذکور که مسئولیت سیستم‌های یک شرکت را برعهده دارد از دنیای خبر بی اطلاع باشد، چنین وقایعی به وفور رخ می‌دهد.

راه‎های مقابله با باج افزار

تنها راه حل برای از بین بردن باج افزار Wanna Cry این است که یا پول درخواست شده را به باج افزار بپردازیم، یا سیستم‌ها را از نو راه‌اندازی کنیم. تمامی این مراحل نیازمند پرداخت هزینه‌ای می‌باشد که تنها با یک بروزرسانی کم هزینه قابل انجام است. باج افزار Wanna Cry در زمان‌های گذشته که طولانی هم نبوده، از بسیاری کامپیوترهای شخصی و اداره‌ای در آمریکا و کشورهای دیگر هم باج‌خواهی کرده و پول‌های زیادی را از این راه به جیب زده است. عرب‌ها هم نحوه استفاده از آن را برای باج خواهی به دست آورده و به همن دلیل توانسته‌اند به ایران راه پیدا کنند.

بیمه معلم هم یکی از این قربانیان بود که از باج افزار Wanna Cry رهایی یافت. زیرا سرمایه‌گذاران زیادی برای حل مشکلات این شرکت و همچنین استفاده از سودهای آن فعال هستند. سرمایه‎هایی که از سوی بازار بورس برای آن درخواست شفاف سازی صورت گرفته است.

شرکت‎هایی از این قبیل بسیار بوده#اند و همه آنها به باج افزار Wanna Cry آلوده شده‌اند، اینکه به میزان دو هزار سیستم آلوده شده، خطر جدی به حساب می‎آید و نیازمند پیگیری و دستگیری عاملان آن می‎باشد. در این راستا پلیس فتا می‎تواند با استفاده از ابزارهایی که دارد عاملان را شناسایی کند.

اما این سیستم‎های هکری آنقدر پیشرفته و پیچیده شده‎اند که دست یافتن به آنها نیاز به زمان زیادی دارد. تنها راهکار و راه حل پیشگیری کننده در این زمینه این است که سیستم‎ها را از نفوذ باج افزا ایمن کنیم و این مورد تنها با یک بروز رسانی ساده در قسمت مایکروسافت سیستم شما امکان پذیر است. ممکن است که باج افزار Wanna Cry به کامپیوترهای شخصی هم نفوذ کند. پس همه مردم، و شرکت‎هایی که برای بسیاری از امور نیازمند استفاده از سیستم‎ها می‎باشند باید بروز رسانی را انجام دهند.