امروزه ازدواج در ایران با کاهش چشمگیری مواجه شده و از سوی دیگر آمار مربوط به طلاق در سالهای اول زندگی نیز بیشتر شده است. برنامه ریزی‎هایی در این زمینه انجام شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اصلاح قانون اجازه پدر برای ازدواج دختر

ازدواج کردن امر پسندیده‎ای است که می‎توان برای آن برنامه‎های خاص را مدنظر قرار داد. با توجه به شرایط کار این روزهای جوانان جامعه و افزایش قیمت‎ها، ازدواج کردن به یکی از سخت ترین کارهای دنیا تبدیل شده است. زیرا فرد مورد نظر نمی‎داند که چگونه و از چه راهی باید درآمد خود را به دست آورد. حال اگر فرد دیگری نیز به او اضافه شود این مشکلات دو برابر خواهد شد. بنابراین اکثر جوانان از ازدواج منصرف می‎شوند و مجرد بودن را بر می‎گزینند.

ازدواج، از دیروز تا به امروز

در گذشته شرایط ازدواج کردن دخترها بسیار سخت‎تر بود و تنها در صورتی که اجازه پدر کسب می‎شد، ازدواج معنا داشت. در این بین برخی از پدران با آینده دختران خود بازی می‎کردند و هر فردی را که خود مد نظر قرار داشتند برای ازدواج او انتخاب می‎کردند. در حالی که شرایط جامعه امروز ما به صورت کامل فرق کرده است و آزادی عمل و فکر کردن حرف اول را می‎زند. پس نباید همانند دهه‎های گذشته رفتار کرد و باید حق انتخاب را به فرزند داد. از این رو آمار طلاقی که مربوط به سالهای کوتاه پس از ازدواج و عدم تفاهم طرفین بود، روز به روز افزایش یافت.

اصلاح قانون اجازه پدر برای ازدواج دختر

محققان در بررسی‎های خود به این نتیجه رسیدند که باید در قانون موجود اصلاحیه‌ای انجام شود تا دخترانی که شرایط ایده آلی برای ازدواج دارند و می‎توانند از خود مراقبت کنند، از گرفتن اجازه پدر برای ازدواج رهایی یابند. البته در بیشتر ازدواجها نظر پدر مثبت است که این خود جای امیدواری دارد. اما در درصد اندکی که مخالفت‎هایی مانع از ازدواج می‎شود این اصلاح قانون می‎تواند به نفع طرفین باشد.

اصلاح قانون اجازه پدر برای ازدواج دختر

 اصلاحیه جدید ازدواج

در اصلاحیه جدید این قانون سه گروه از دختران تعیین شده‎اند که با توجه به فعالیت‎های موجود آنها می‎توان صلاح دید ازدواج را به خود آنها واگذار کرد. دسته اول دخترانی هستند که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد هستند. دسته دوم دخترانی هستند که در جایی مشغول بکار بوده و در حال حاضر پنج سال از فعالیت با بیمه آنها می‎گذرد. دسته سوم نیز دخترانی هستند که حداقل سن بیست و هشت سال دارد و از نظر رشد مورد تأیید دستگاه‎های قضایی هستند. در این صورت دادگاه می‎تواند حتی بدون اجازه پدر نیز دستور ازدواج را برای این افراد صادر نماید.

در صورتی که این طرح مورد تأیید قرار گیرد به جای زمان یک ساله در ظرف مدت یک ماه اجازه برای ازدواج افراد صادر می‎شود که قطعا زمان بسیار معقولی است و از مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد شد.

نظر شما درباره اصلاح قانون اجازه پدر برای ازدواج دختر چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز