یکی از جدیدترین تغییراتی که در بیمه شخص ثالث رخ داده شخص محور شدن آن است اما از نظر بسیاری از افراد این به نفع فرد نیست بلکه به نفع بیمه‎ها خواهد بود.

در سالهای پیش بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‎های اجباری به شمار می‎رفته که باید تمامی خودروها نیز از این بیمه استفاده کنند، اما حالا تغییری جزئی در این قانون اتفاق افتاده است و آن هم ارتباط نزدیکی به رفتار رانندگی فرد دارد. در حقیقت اگر فردی در یک خانواده وجود دارد که صاحب اصلی خودرو نیست اما تمامی اعضا از یک خودرو استفاده می‎کنند و گواهینامه مخصوص خود را دارند، باید هر یک از آنها به صورت جداگانه از بیمه شخص ثالث برخوردار باشند. در غیر این صورت پرداخت خسارتی اتفاق نمی افتد. در واقع در گذشته تنها استفاده از یک بیمه می‎توانست تمامی مشکلات را حل کند اما حالا هر یک از اعضاء به صورت مجزا باید از یک بیمه کمک بگیرند.

آیا بیمه ها از بیمه شخص ثالث سود می برند؟

بنابراین با این وجود تعداد افراد بیمه شده به صورت یکباره بالا می‎رود شاید پرداختی زیادی هم برای بیمه شخص ثالث وجود باشد، اما با اجرای این قانون در واقع به جای یک بیمه چند بیمه با پرداخت حق بیمه سالانه می‎توانند خسارت را به صورت کامل جبران کنند. در واقع از اجرایی شدن این طرح که به صورت پایلوت در حال پیگیری می‎باشد می‎توان به این نتیجه رسید که این قانون چندان هم به نفع مردم ما نخواهد بود و این می‎تواند رفته رفته تغییراتی را به وجود آورد.

در این طرح هر راننده‎ای که رفتار مخاطره‎آمیز زیادی داشته باشد باید هزینه بیشتری را برای حق بیمه شخص ثالث خود بپردازد و عکس این حالت هم وجود دارد. اما آنچه در این بین از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است در رابطه با تعداد ماشین و تعداد افراد است. این موضوع می‎تواند برای افرادی که خود یک ماشین دارند به نفع باشد، اما اگر چند نفر از یک ماشین استفاده کنند به نفع نخواهد بود.

آیا بیمه ها از بیمه شخص ثالث سود می برند؟

این بدین معنا است که راننده‎ها از این پس بیمه‎ها را دریافت خواهند کرد. شاید این اصلاح در عملکرد فعلی راننده‎ها در جاده‎های بین شهری مؤثر باشد اما از سوی دیگر باید به اعتراض‎های انجام شده نیز پاسخی بدهیم. در این طرح بر اساس نوع جنسیت هم می‎توان انتظار داشت که تخفیف‎ها برای خانم‎ها بیشتر خواهد بود. مبنای این قانون بیمه شخص ثالث برای هر راننده دارای گواهینامه است که چه خودرو داشته باشد و چه نداشته باشد فرقی قائل نمی‌شوند.

نظر شما درباره بیمه شخص ثالث چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز