بیمه ساختمان یکی از بیمه‎های غیر اجباری و در زمره یک سری بیمه‏‎ها برای بهبود شرایط زندگی مطرح می‎شود. همه ما می‎دانیم که داشتن بیمه در زندگی یکی از پر اهمیت ترین مسائل بشمار می‎رود. اما داشتن یک بیمه خوب با درک تمامی شرایط وابسته به آن می‎تواند از اهمیت بالایی برخوردار شود که معمولا برای تمامی بیمه‎های مرتبط در شرکت‌های بیمه‎ای این شرایط دیده نخواهد شد.

اما یکی از سؤال‎هایی که این روزها مردم از خود می‎پرسند این است که آیا داشتن یک بیمه ساختمان می‎تواند تضمینی برای افزایش کیفیت داخل ساختمان باشد یا اینکه تنها یک راه برای بالا بردن قیمت ساختمان خواهد بود. چنین شرایطی برای هر فردی ممکن است رخ دهد ، بنابراین بهترین راهکار آشنایی بیشتر با شرایط استفاده از بیمه ساختمان خواهد بود.

انتقادها از بیمه ساختمان‎ها و کیفیت آنها

معمولا بیمه ساختمان یکی از بیمه‎های اختیاری محسوب می‎شود. در حالی که وزیر راه و شهرسازی این بیمه را به نوعی اجباری می‎داند و قصد دارد تا آن را برای تمامی ساختمان‎ها به منزله افزایش کیفیت آنها اجباری گرداند. اما همه فعالان در این عرصه با چنین شرایطی موافقت ندارند و تنها عده کمی آن را می‎پذیرند. بیمه ساختمان تنها یک بیمه نیست بلکه یک صنعت است که با جان و مال مردم سر و کار دارد.

آیا بیمه ساختمان یکی از ضروریات هر ساختمانی است؟

امروزه بیمه ساختمان تنها یک نام است که چندان پیگیری‎های لازمی برای بهبود روند اجرایی آن در نظر گرفته نمی‎شود و این خود یکی از مشکلات چنین پدیده‎ای می‎باشد. ساختمان‎هایی که از پایه دچار مشکل هستند و با یک تغییر دچار فروریزی خواهند شد، قطعا نیاز به بررسی ساز و کار دارند و تنها با یک بیمه ساختمان نمی‎توان مشکل بدین بزرگی را حل نمود.

 

بیمه ساختمان با چه هدفی در نظر گرفته شده است؟؟؟

در حقیقت بیمه ساختمان یکی از بیمه‎هایی است که با هدف بهبود شرایط ساخت و بهره برداری در نظر گرفته شده و همواره مورد استقبال قرار خواهد داشت. اما در این رابطه دولت و بیمه مرکزی کارهای شایسته‌‎ای را انجام داده‎اند که قابل تقدیر می‎باشد. در صورتی که این کارها به نظر هیچ یک از مسئولین ساخت سازمان‎ها لازم نمی‎باشد و به هیچ یک از آنها عمل نکرده‎اند.

آیا بیمه ساختمان یکی از ضروریات هر ساختمانی است؟

نمونه‎های از این اهداف را می‎توان در برنامه پنج توسعه و هم برنامه چهار آن مشاهده نمود. اما با این وجود هنوز هم بیمه ساختمان مورد حمایت قرار ندارد. دولت هم با چنین شرایطی لزوم دارا بودن ساختمان‎ها به بیمه مرکزی را از برنامه شش توسعه برداشته و هم اکنون هیچ اجباری در کار نیست. از طرفی مردم هم چنین بیمه‎ای را تنها افزایش هزینه‎ها می دانند و این خود می‎تواند یک مشکل تلقی شود.

 

آیا وجود بیمه ساختمان موجب بهبود شرایط خواهد شد؟؟؟

در حقیقت بیمه ساختمانبیمه ساختمان در صورت وجود بسیاری از مزایای مربوط به ساخت و ساز را برای یک خانه فراهم خواهد آورد اما این موضوع تضمین کننده این موضوع نخواهد بود که حتما خانه ساخته شده شرایط مناسبی دارد. در بسیاری از موارد بیمه ساختمان تنها می‎تواند خسارت‎ها را تا حدودی جبران نماید و این موضوع به اهمیت کار برای انبوه سازی باز می‎گردد.

آیا بیمه ساختمان یکی از ضروریات هر ساختمانی است؟

باید کسانی که در کار ساخت و ساز مهارت دارند، هزینه‎های اضافی را بکاهند و تنها به دنبال شرایطی باشند که ساختمان ساخته شده برای چندین سال بر روی مقاومت خود باقی بماند و هیچ مشکلی را تجربه نکند تا ساکنین آن از بیمه‎ها بهره ببرند. این موضوع به کیفیت مصالح ساختمانی و همچنین منصفانه بودن قیمت تمام شده ساختمان باز می‎گردد که شرایط بسیار خوبی خواهد بود.

 

نبود بیمه ساختمان چه مزایایی دارد؟

زمانی که بیمه ساختمان نباشد، می‎تواند به عنوان یک امر خوب برای بهبود شرایط ساخت و ساز هم مطرح شود، زیرا در این صورت پشت فردی که در حال ساختن است به شرایطی همچون بیمه ساختمان گرم نیست و می‎داند که باید ساختمان را برای نظارت نظام مهندسی به خوبی بسازد تا اجازه فروش یا اجاره را دریافت کند. اما زمانی که بیمه ساختمان باشد همه شرایط به نفع فروشنده تمام می‎شود.

آیا بیمه ساختمان یکی از ضروریات هر ساختمانی است؟

از این طریق می‎توان پول بیمه خود را بر روی هزینه ساختمان آورد و در این صورت هزینه نهایی بسیار افزایش خواهد یافت. نظام مهندسی باید یک سری قوانین برای برای چنین ساخت و سازهایی از نظر تعداد واحد و مساحت و همچنین مصالح به کار رفته قرار دهد تا در نهایت به یک قانون کلی و یک نظم کلی دست یابد. چنین شرایطی را در هر جایی نمی‎توان تجربه کرد و زمانی به آن دست می‎یابیم که با تعداد زیادی خانه بدون ایمنی کامل طرف هستیم.

 

آبروی حرفه ای نظام مهندسی

خارج از بحث بیمه ساختمان می‎توان به یک مورد دیگر هم اشاره نمود و آن هم شرایطی است که اگر ساختمان‎ها با مشکلات حال حاضر خود امضاء شوند و اجازه ساخت به آنها اعطا شود، می‎توان با مشکلات بیشتری نیز روبه رو شد. به عنوان مثال یکی از مشکلات حال حاضر زیر سؤال رفتن وظیفه حرفه‎ای مهندسان و نظام مهندسی کشور است که می‎تواند اعتمادها را جلب یا دفع نماید.